30 km/u is onzuiniger dan 60

30 km/u is onzuiniger dan 60

De laatste jaren zijn we steeds langzamer gaan rijden. Eerst ging de maximumsnelheid omlaag van 130 naar 100 km/u en binnen de bebouwde kom van 50 naar 30. Er zijn al onderzoeken dat het niet per se veiliger is, maar nu blijkt ook dat het niet altijd zuiniger is. Nu zijn we zeker geen voorstander van scheuren door woonerven, maar zo hier en daar wat meer tempo is toch wel fijn.

De Franse overheid gaf Cerema (of Centre d’études et d’expertise sur les risques, l’environnement, la mobilité et l’aménagement, als je dat makkelijker vindt) opdracht om de uitstoot van voertuigen te onderzoeken bij verschillende snelheden. Wat blijkt? Langzamer is niet per se zuiniger.

30 km/u is onzuiniger dan 70

De onderzoekers berekenden de gemiddelde uitstoot van het Franse wagenpark bij verschillende snelheden. Hierbij keken ze ook naar de voorspelde samenstelling van het wagenpark in 2030, 2040 en 2050. We zullen je niet vervelen met alle details – daarvoor kun je het volledige onderzoek raadplegen – maar bijzonder om te zien is de curve van de uitstoot. Alle grafieken (CO2, stikstof en fijnstof) laten een U-vorm zien.

Pas vanaf 60 km/u het zuinigst

Volgens de gegevens stoten auto’s momenteel veruit het meeste uit bij lage snelheden. Bij 10 km/u is de uitstoot bijvoorbeeld 300 gram CO2 per kilometer. Bij 30 km/u is dat nog 200. Het zuinigst is de auto met een snelheid tussen de 60 en 90 km/u. Daarna begint de lijn weer omhoog te lopen naar 200 gram bij de 130 km/u. Het wagenpark van 2050 zou bij 10 km/u net zo onzuinig lopen als bij 130 km/u (zo’n 140 gram CO2 per kilometer).

Foto(‘s): Screenshot / Cemera

Grafieken van fijnstof en stikstof laten in grote lijnen hetzelfde verloop zien. Bij moderne auto’s vlakt de u-vorm van de grafiek steeds meer af, maar het blijft zo dat auto’s op snelheid wat zuiniger lopen. Op zich logisch, want je hebt vast gemerkt dat je motor wat lekkerder (en efficiënter) loopt als hij niet onderin de toeren zit.

Dus, door woonwijken scheuren?

Een lagere maximumsnelheid heeft niet als enige functie om de uitstoot te drukken. In woonwijken is het voor iedereen veiliger als je gewoon rustig rijdt. Wel is het in Nederland zo dat de nieuwe standaard maximumsnelheid in Nederland binnen de bebouwde kom nu 30 km/u is. Waar het de veiligheid van fietsers en voetgangers ten goede komt, is dat uiteraard een goede zaak. Maar wegen zonder fietspaden of voetpaden, moeten dus vooral 50 of 60 km/u blijven – dat is wel zo goed voor de natuur.

Via: Auto55

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *