Alle Lamborghini’s worden plug-in hybride of EV

We kunnen allemaal heel verrast doen, maar we wisten allemaal dat het ging komen. Ook ‘s werelds flamboyantste supercar-bedrijf (vooruit, gedeelde eerste plek) moest eerder of later elektriciteit omarmen. Het is niet alsof ze een keuze hebben. In dit artikel lees je alle elektrische plannen van het merk, inclusief een volledig elektrische Lamborghini.

Bestaande Lamborghini’s worden plug-in hybride

De Aventador, Huracán en Urus buffelen nog een paar jaar door. CEO Stephan Winkelmann noemt het de ‘laatste stap van de interne verbrandingsmotor’. In de loop van twee jaar – 2023 tot 2024 – zal Lamborghini de volledige line-up elektrificeren. Dat houdt in: een plug-in hybride vervanging voor zowel de Aventador als de Huracán en een ingrijpende vernieuwingskuur voor de Urus, die ook plug-in hybride wordt.

Een supercapacitor zoals in de Sian gaat Lamborghini niet nog een keer gebruiken. De Avenador houdt zijn V12, zo bevestigt Winkelmann. ‘Van de Huracán kan ik het je nog niet vertellen omdat die pas later komt’, zegt Winkelmann. Klinkt als code voor ‘geen V10’. Zet je geld vooral op de 4,0-liter V8 die ook in de Urus ligt.

De volledig elektrische Lamborghini

In de tweede helft van dit decennium komt de elektrische Lamborghini. ‘We zien het als een 2+2. Ik denk dat twee deuren het best past’, zegt Winkelmann. ‘Er is nog geen definitieve keuze gemaakt over het platform of de carrosserievorm’. Het lijkt er nu dus op dat het een coupé wordt met een net-niet-achterbank, zoals de Porsche 911 dat bijvoorbeeld ook heeft.

Waarom nu pas?

Lamborghini had al lang een auto kunnen neerzetten op het platform van de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT. Winkelmann wilde wachten tot de elektrische auto volwassener en geaccepteerder is. De elektrificatie van alle modellen moet zorgen voor een halvering van de CO2-uitstoot van alle nieuwe modellen in 2024. Lamborghini investeert in totaal 1,5 miljard in de nieuwe aandrijflijnen – de grootste investering in de geschiedenis van Lamborghini.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *