Alle trajectcontroles op N-wegen gaan aan

Het is zover: vanaf volgende week maandag staan alle trajectcontroles op N-wegen aan. De eerste aankondiging van het project stamt al uit 2017 en vier jaar later zijn de twintig trajectcontroles op de provinciale wegen voltooid. De eerste meetlussen schrijven al boetes sinds 2020, maar de laatste paar lagen schijnbaar wat dwars. De op één na laatste trajectcontrole ging eind vorige maand aan.

De laatste trajectcontrole die nu begint te meten, is die op de N205 bij Hoofddorp. De controle loopt van het punt waar de N205 kruist met de N207 tot waar je de N232 (Schipholweg) op kunt. En andersom, natuurlijk. Over de gehele lengte geldt een maximumsnelheid van 80 km/u. Het is grotendeels een weg met twee rijstroken per richting en daarnaast links en rechts vooral een hoop niets – je rijdt dus al snel te hard. Alle trajectcontroles op N-wegen hebben wel een bord om aan te geven dat de controle begint.

Waarom trajectcontroles?

Het Openbaar Ministerie meldt: ‘Het gaat om N-wegen in het hele land waar relatief veel ongevallen gebeuren of vaak te hard wordt gereden. De snelheid wordt niet op één punt gemeten; het gaat om de gemiddelde snelheid tussen twee meetpunten. Trajectcontrole heeft daarmee een groot effectgebied. Het systeem controleert dag en nacht op het overtreden van de maximumsnelheid.’ De meeste controles hebben meerdere meetpunten, dus ook als je halverwege een afslag zou nemen, zou je op de bon gaan als je te hard rijdt.

Hoeveel boetes schrijven de trajectcontroles op N-wegen uit?

In het eerste tertiaal van 2021 was de trajectcontrole op de N325 het actiefst. Deze schreef in beide richtingen 24.663 boetes uit. Dat is meer dan bijvoorbeeld de trajectcontrole op de A12 bij Den Haag of op de A2 bij Maastricht. De controle op de N11 schreef 15.987 boetes uit, die op de N260 12.897 stuks en die op de N201 zorgde voor 13.037 paarse enveloppen. De controle op de N787 wilde nog niet echt op gang komen, met slechts 693 boetes.

Alle trajectcontroles op N-wegen in Nederland

– N9 tussen de Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug – 80 km/u
– N11 tussen Alphen a/d Rijn en Zoeterwoude-Rijndijk – 100 km/u
– N201 Uithoorn – 80 km/u
– N205 tussen de N207 en N232 – 100 km/u
– N230 Zuilense Ring Utrecht – 100 km/u
– N253 Rondweg Sluis – 80 km/u
– N256 Zeelandbrug – 80 km/u
– N260 Tilburg – 80 km/u
– N270 tussen Venray en Ysselsteyn – 80 km/u
– N275 tussen Blerick en Nederweert – 80 km/u
– N277 tussen Ysselsteyn en Zeeland – 80 km/u
– N325 Pleijweg Arnhem – 80 km/u
– N333 tussen Steenwijk en Blokzijl – 80 km/u
– N351 tussen Wolvega en Oosterwolde – 80 km/u
– N381 tussen Drachten en Donkerbroek – 100 km/u
– N414 tussen Eembrugge en Bunschoten – 80 km/u
– N564 tussen Weert en de Belgische grens – 80 km/u
– N639 tussen Chaam en Baarle-Nassau – 80 km/u
– N706 tussen de A27 en Lelystad Airport – 80 km/u
– N787 tussen Brummen en Eerbeek – 80 km/u

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *