Alpina XB7: 1e rij-indruk

TopGear stapt net uit de nieuwe Alpina XB7. Over een tijdje vind je in het magazine het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Alpina XB7
Uitvoering: Een dure
Locatie: Omgeving van Apeldoorn
Weersomstandigheden: Net te lekker om te werken, maar we doen het voor jullie

Alpina, is dat niet de subtiele tegenhanger van BMW M?

Jazeker, normaalgesproken klopt dat wel, als je kijkt naar de B3 of de B5 tegenover de M3 en de M5. Bij deze misschien wat minder. Van de X7 bestaat geen volwaardig M-model (wel een X7 M50i) en dat is misschien maar beter ook; als dit het ingetogen alternatief moet zijn, dan willen we niet weten hoe een BMW X7 M eruit zou komen te zien.

Waarom bestaat de Alpina XB7 dan?

Je zou zeggen voor China, maar daar verkoopt Alpina geen auto’s. Naar eigen zeggen omdat de Chinese klant graag opvallend wil rondrijden, en Alpina’s zijn over het algemeen te ingetogen. De reden is simpel: er is een grote markt voor dure en ruime SUV’s. Ze verwachten in Amerika heel wat Alpina XB7’s te kunnen verkopen. En zelfs in Nederland een handjevol.

Dure bak?

Nou, redelijk. De Alpina XB7 is de duurste uit het aanbod, in ieder geval in Nederland. Voor 232.135 euro haal je er eentje bij Dusseldorp, wat tegenwoordig de officiële Alpina-importeur is. Dat is zo’n 10.000 euro duurder dan de beeldschone Alpina B8 en zelfs 20.000 euro duurder dan de Alpina B7, wat min of meer het vlaggenschip is.

En hoe rijdt de Alpina XB7 dan?

Heel prima. Het is een lel van een apparaat, maar hij voelt niet log of lomp aan. Wel zit ie lekker losjes in de vering, zeker in de comfortabelste stand – dan dein je bijna over de weg zoals een oude Amerikaan dat zou doen. In de sportiefste stand kun je er zelf nog aardig mee hoeken. Alles relatief, natuurlijk, want hij weegt wel ruim 2.600 kilo.

Meer dan 2.600 kilo? Hoe traag is ie dan?

Dat is het hele punt van een Alpina. Voor hier is het allemaal wat overdreven, maar in Duitsland is het de gedroomde langeafstands-machine. De 4,4-liter V8 produceert met wat aanpassingen 621 pk en 800 Nm koppel. De topsnelheid is 290 km/u. De 0-100-tijd is 4,2 seconden.

Is er iets wat ie niet kan?

Van het uiterlijk kun je vinden wat je wilt, maar het is wel een auto van veel talenten. Je kunt achterin onnoemelijk veel spul kwijt en alsnog een flinke tijdsbesparing realiseren op de Autobahn. Oh, en hadden we al gezegd dat de auto drie zitrijen heeft?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *