Wat zag het er gaaf uit hè, toen Audi voor het eerst dagrijverlichting introduceerde op de R8 en A4. Opeens wilde iedereen een led-stripje in zijn koplampen of onder in de bumper. Daar zal Halfords best wat aan verdiend hebben in de loop der jaren. Maar de dagrijverlichting (DRL) werd niet alleen geïntroduceerd omdat het er cool uitzag, het draagt echt bij aan de verkeersveiligheid. Daarom zijn autofabrikanten sinds 2011 verplicht om een vorm van DRL op nieuwe auto’s te monteren. Topidee, maar dan moet het wel goed gebruikt worden.

Het zit ‘m een beetje in de naam: dag-rijverlichting. De led’jes zijn zo fel omdat je ze dan overdag beter kunt zien. Om dezelfde reden gaat het scherm van je telefoon feller branden als je in de zon staat. Vanuit de auto gezien geven de led’s een flinke bak licht, waardoor het in het donker soms kan lijken alsof je koplampen gewoon aanstaan. Maar niet alleen verblind je in het donker je tegenliggers, bij veel auto’s staan de achterlichten uit als de dagrijverlichting aanstaat. Foutje, kan gebeuren – maar zorg dan dat je het oplost.

Als iemand seint, check dan je eigen lichten

En daar komen we aan bij onze frustratie. We zien ze veel vaker rijden dan eigenlijk zou moeten: mensen die in omstandigheden met slecht zicht wel hun dagrijled’jes aan hebben staan, maar niet hun achterlichten. Dit komt doordat ze ofwel hun verlichting uit hebben gezet, in plaats van op de automatische stand, of doordat de auto zich niet realiseert dat de koplampen nodig zijn. Bijvoorbeeld als het overdag mistig is.

Brave burgers die we zijn seinen we in zo’n geval met grootlicht (of met het mistachterlicht als we ervoor rijden) – maar dan komt er negen van de tien keer geen reactie. Vertrouw ons nou maar, mensen lopen heus niet te seinen omdat ze zo’n fan zijn je hilarische kentekenplaathouder (babe on board, hilarisch, hoe kóm je erop?). Als je nou ziet dat iemand achter of voor je met zijn lichten seint, check dan even je eigen lichten. Doe dat gewoon altijd.

Ook als je twijfelt of iemand seinde

Ook als je twijfelt of iemand seinde of gewoon iets te hard over een drempel reed, check dan even je lichten. Kleine moeite, kan nooit kwaad. Want zoals gezegd: ook als het knopje van je koplampen op ‘automatisch’ staat, ben je niet verzekerd van het juiste licht. Bij mist moet je zelf je verlichting aanzetten. Bij zeer dichte mist (zicht minder dan 50 meter) moet je zelf je mistachterlicht aanzetten. Hadden we al gezegd dat je altijd even je lichten moet checken als iemand seint?

De veiligheid van dagrijverlichting

Dat wil overigens niet zeggen dat we tegen dagrijverlichting zijn – het moet alleen wel goed gebruikt worden. Die kleine led’jes hebben een groot effect. Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zou het aantal verkeersdoden met 15 procent afnemen en het aantal serieuze verwondingen in het verkeer met 10 procent als iedereen overdag verlichting zou voeren. Heb je geen dagrijverlichting, dan loont het dus om overdag je lampen aan te zetten. In sommige landen is dit al verplicht. Inmiddels zal het effect wat kleiner zijn, omdat veel auto’s nu al DRL hebben.