Audi A8L Horch komt Maybach pesten

De snode plannen van Mercedes om met Maybach het leven van Rolls-Royce zuur te maken, implodeerden spectaculair met de Maybach 62 en de 57. Niemand wilde een S-klasse die zich voordeed als Maybach, en al helemaal niet voor meer dan 600.000 euro. Het losse merk klapte in 2009. Maar een Maybach die zich voordoet als Mercedes S-klasse, daar zijn de mensen duidelijk wel voor te porren. Het merk verkocht in 2019 meer dan 12.000 opgepepte S-klasses en sprak toen de ambitie uit om te verdubbelen. Dat is Audi niet onopgemerkt gebleven en komt nu met de Audi A8L Horch. Zie het als de Mercedes-Maybach S-klasse van Audi.

De nieuwe luxeslee is officieel nog niet onthuld, maar Instagram-spion Wilco Blok wist al een setje gelekte persfoto’s op te snorren. Een woordvoerder van Audi Nederland meldt aan TopGear dat de Audi A8L Horch waarschijnlijk alleen voor de Chinese markt is. Logisch, want China is een enorme automarkt en ze zijn daar dol op verlengde modellen. We vermoeden ook dat de motor niet rijmt met de uitstootplannen van Audi in Europa. De kans bestaat dat er een W12 met 500 pk in de Horch ligt. De Audi A8L wordt dit weekend officieel onthuld.

Ook niet een beetje Maybach

De Audi A8L Horch doet niet zijn best om te verhullen dat hij een stukje taart van Maybach wil afpakken. Net als Maybach komt de opgedikte Audi met grote glimmende putdeksels als velgen, veel chroom aan de buitenkant en een chique kleurtje. Rondom de auto zijn Horch-badges te signaleren. Net als bij Maybach is de beste plek achterin. In de verlengde A8 plaatst Audi twee luxe fauteuils die heerlijk onderuit kunnen zakken. Achterin kunnen de passagiers zelf zaken als de temperatuur of het radiostation kiezen. Ook zijn er schermpjes en de passagier rechts kan de stoel voor hem of haar als voetenbankje gebruiken.

Hoe komt de Audi A8L Horch aan zijn naam?

De Duitse ingenieur August Horch werkte in 1896 voor Karl Benz. Die achternaam komt je vast bekend voor. Horch had het idee om de motor voorin de auto te leggen en legde dat als voorstel neer bij zijn baas. Karl, over het algemeen beschouwd als de uitvinder van de auto, had geen oor naar een snotneus van 28 jaar. Stampvoetend verliet Horch de tent en begon hij in 1899 het bedrijf August Horch & Cie.

August was schijnbaar nogal een koppig baasje, want in 1909 pakte hij weer zijn biezen na een dispuut binnen het bedrijf. Hij startte in hetzelfde stadje Zwickau het bedrijf Horch Automobil-Werke GmbH. Zijn eerste bedrijf, August Horch & Cie, was het niet helemaal eens met de naam van zijn nieuwe bedrijf. De rechter verbood de naam Horch Automobil-Werke GmbH. Horch riep zijn twee zakenvrienden Paul en Franz Fikentscher bijeen voor een brainstormsessie.

Het ontstaan van Audi

Het tienjarige zoontje van Franz zat tijdens de bespreking in de hoek van de kamer rustig Latijn te studeren en luisterde stiekem mee. Hij kwam met een geniale ingeving: ‘Horch!’ betekent in het Duits ‘Luister!’. Het zoontje stelde voor de Latijnse vertaling voor de gebiedende wijs te gebruiken. Inderdaad: dat was ‘Audi!’. Het bedrijf en de naam Audi Automobilwerke GmbH waren geboren. Uiteindelijk fuseerde Horch, DKW, Audi en Wanderer om samen Auto Union AG te vormen. In 1965 ging het merk verder onder de naam Audi. En nu zijn we weer bij de Audi A8L Horch.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *