Autolib: dit gebeurde er met de deelauto’s in Parijs

Hoofdsteden zijn doorgaans niet heel vriendelijk voor auto’s. Ons vorige avontuur in Parijs eindigde met een buitenspiegel minder (en de auto stond nota bene geparkeerd). Dus het idee van een leenauto om door een drukke metropool te rijden, dat spreekt wel aan. In Nederland kennen we onder meer Car2Go, waar je elektrische Smarts kunt huren. In Parijs werd in 2011 het autodeelprogramma Autolib gelanceerd, een opvolger van het succesvolle fietsendeelprogramma Velib.

Het idee was niet onaardig. Het Italiaanse designhuis Pininfarina (goed, daar is het overduidelijk ook weleens maandagochtend) mocht het ontwerp verzorgen en de kleine stadsauto haalde 250 kilometer op een volle 30-kWh accu, genoeg voor in de stad. Zonder abonnement betaalde je 9 euro per halfuur voor de zogeheten Bluecar. Met een abonnement van 10 euro per maand kostte de auto slechts 6 euro per halfuur. De ongelakte aluminium autootjes werden al snel onderdeel van het straatbeeld.

Niet genoeg abonnees

De eerste prognose was dat het Autolib-programma in 2018 winstgevend zou worden, en er werd flink in geïnvesteerd. Rond dat jaar stonden er zo’n 4.000 Bluecars in Parijs en waren er zo’n 1.100 laadstations van Autolib. Het probleem was dat het aantal abonnees al sinds 2015 begon terug te lopen en in 2018 hadden nog slechts 150.000 mensen een abo, de helft van wat nodig was om winstgevend te zijn. Het bedrijf leed grote verliezen en in 2018 trokken ze in Parijs dan ook definitief de stekker uit het project.

Wat gebeurt er met alle Bluecars van Autolib?

En dan zit je inderdaad plots met een paar duizend kleine elektrische auto’s, waarvan veel een zwaar leven hebben gehad in het centrum van Parijs. In Bordeaux en Lyon ging Autolib nog wel eventjes door, maar ook daar was het in 2020 niet meer houdbaar. De enorme vloot Bluecars werd overgebracht naar de oude fabriek van Matra in het plaatsje Romorantin-Lanthenay, zo meldt de site Blog Moteur. Dit is de fabriek waar in 2003 ook de Renault Avantime werd gebouwd, tevens de laatste auto die uit die fabriek kwam rollen.

Geduldig wachten

De Bluecars zijn gesorteerd op de staat waarin ze verkeren. De slechtste exemplaren staan in een veldje te verpieteren en verdwijnen waarschijnlijk in de shredder. De aluminium carrosserie is duur om te repareren, waardoor de auto’s met schade al snel zijn afgeschreven. Voor de betere exemplaren is er echter nog hoop. De Bluecars die nog te redden zijn, worden opgelapt en doorverkocht voor een leuk bedrag. De eerste lading ging voor 3.700 euro per stuk, de tweede lading gaat voor 4.500 euro per stuk.

1.000 euro voor een EV

Het schijnt zelfs zo te zijn dat je met wat subsidies in Frankrijk een Bluecar kunt rijden voor minder dan 1.000 euro. Volgens de verkopende partij Adieu L’Essence zijn de auto’s volledig gereinigd en halen ze weer 250 kilometer op één acculading. Goed, je rijdt niet ‘s werelds mooiste auto, maar voor het geld haal je nauwelijks een scooter. Bovendien rij je wel een stukje Parijse geschiedenis.

De Autolib Bluecars staan hier

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *