De cryptomarkt en de automarkt kennen veel raakvlakken. Niet alleen omdat mensen hun nieuwe rijkdommen graag in glimmend blik steken of omdat de baas van Tesla zich ook met crypto bezighoudt, maar ook omdat de twee invloed uitoefenen op elkaar. Het chiptekort dat de vraag naar tweedehandsauto’s opdrijft, wordt door sommige experts ook deels veroorzaakt door mensen die crypto’s delven. De halfgeleiders worden ook gebruikt in de apparatuur van miners.

Jim Bianco van Bianco Research trekt ook graag een vergelijking tussen de twee werelden. Hij vindt dat auto’s in 2021 een betere investering waren van bitcoin. ‘Als je wilt weten wat de beste investering in 2021 waarschijnlijk was: het is de auto die op je oprit of in de garage staat,’ zegt Bianco tegen CNBC. Volgens hem stijgt de waarde van auto’s sneller dan de waarde van aandelen en ook sneller dan veel cryptomunten.

Auto’s betere investering dan bitcoin: de prijs stijgt harder

‘In de afgelopen vier maanden zijn ze [auto’s] met meer dan 20 procent in prijs gestegen. Dat is niet alleen meer dan de S&P [de aandelenindex van de VS], maar ook is dat meer dan bitcoin’, zegt hij. ‘Vanaf 15 december, aan de hand van de laatste set gegevens die we hebben, worden ze [de autoprijzen] nu alleen maar hoger en hoger. Er is in ieder geval geen piek op dit moment.’ Natuurlijk kijkt Bianco naar de Amerikaanse tweedehandsmarkt, die nog een stuk meer oververhit is dan hier.

Ook in Nederland stijgen de prijzen van gebruikte auto’s fors. Fabrieken over de hele wereld draaien minder productie vanwege het chiptekort. Omdat nieuwe auto’s niet (op tijd) geleverd kunnen worden, kiezen veel mensen voor een tweedehandsje. De vraag naar gebruikte auto’s neemt toe en daarmee ook de prijs. Probeer nog maar een een Mazda MX-5 of een oude BMW 3-serie te vinden voor een leuk bedrag. Met welke auto’s moeten beginnend bestuurders nu hun achterwielen op stoepranden stuk driften?