Bijzondere auto’s die niet veel kosten

Bijzondere auto’s die niet veel kosten

Een nieuwe auto kiezen is lastig, als autoliefhebber. Je wilt iets met een beetje vermogen, iets wat een beetje bijzonder rijdt en het liefst iets met een verhaal. De oplossing is makkelijk: koop een Ferrari F40, een Porsche 959 of een McLaren F1. Is jouw budget ongeveer 1 procent daarvan? Geen probleem: we zochten wat auto’s uit die je niet vaak ziet, die niet heel veel kosten. We beweren overigens niet dat dit allemaal verstandige of betrouwbare aankopen zullen zijn. Je wilt iets unieks voor weinig, je krijgt iets unieks voor weinig.

Lancia Thema

Lancia Thema (300C)Foto(‘s): Lancia

De Lancia Thema fopt niemand: het is een Chrysler 300C met een Italiaans logo. Het was een van de laatste stuiptrekkingen van Lancia in Europa, die niet echt zijn vruchten afwierp, maar wel zaken aan boord had als verwarmde en gekoelde bekerhouders. Ze staan nu te koop voor rond de 10.000 euro. Voornamelijk diesels, maar zelfs een paar benzineversies. Allemaal met een V6’je. Dan rij je wel iets stoers.

Mitsubishi Eclipse (derde generatie)

Mitsubishi EclipseFoto(‘s): Mitsubishi

Ook hier geldt: we zeiden bijzonder. Niet mooi. De derde generatie Mitsubishi Eclipse ken je als dat vreselijke paarse ding uit 2 Fast 2 Furious. Zonder rare bodykits of gigantische velgen hou je een geestig aanbod over. Al vanaf 3.000 euro stap je in de zeldzame coupé met een V6 en automaat. Goed, echt snel is ie niet, maar je weet zeker dat je buurman niet dezelfde auto heeft.

Cadillac Seville (vijfde generatie)

Cadillac SevilleFoto(‘s): Cadillac

Flinke V8 in de neus, aandrijving op de achterwielen en ergens daartussenin een automaat. Dat is de anatomie van een Amerikaanse auto, toch? Niet helemaal. De Cadillac Seville was een tijdje de krachtigste voorwielaandrijver op de markt. Onder de motorkap ligt een dwarsgeplaatste 4,6-liter V8 met 300 pk. Haal deze auto voor bedragen vanaf 3.000 euro om op te scheppen met dat feitje.

Ford Mustang (vierde generatie)

Ford MustangFoto(‘s): Ford

Een van de bestverkochte sportauto’s ooit zeldzaam noemen, daar komen we niet helemaal mee weg. In Nederland zie je ze in ieder geval relatief weinig rijden. De Mustang uit de jaren negentig is waarschijnlijk de minst populaire generatie en voor nog geen 3.000 euro haal je een V6-model. Onder de 10.000 euro slagen voor een V8 moet ook nog wel lukken. En dan rij je wel mooi een Mustang.

Subaru SVX

Subaru SVXFoto(‘s): Subaru

Ken je de Subaru SVX? Nee? Dachten we al. De niet echt succesvolle auto was de opvolger van de ook al niet zo succesvolle XT6. Subaru gaf de SVX een stel malle zijruiten, een automaat en een zescilinder. Er staat een handjevol te koop in Nederland voor rond de 10.000 euro. Of hij dan past in het lijstje van bijzondere auto’s die niet veel kosten? Mwa, het is inderdaad een hoop geld voor een oude Japanner. Verwacht er wel een tijdje in te rijden, want we gokken dat je hem niet snel weer kwijtraakt.

Opel Zafira OPC

Opel Zafira OPCFoto(‘s): Opel

Opel had rond de eeuwwisseling een fijne optimistische instelling. Waarom zou je niet van alle modellen een snellere OPC-versie maken? Zelfs de Meriva – die eigenlijk een verlengstuk van een rollator was – kreeg een OPC-versie. De Opel Zafira OPC is echt een van onze guilty pleasures. De zevenzitter met bijna 200 pk kost tegenwoordig geen snars meer: voor minder dan 2.000 euro tik je er eentje op de kop. Spendeer iets meer en je hebt een mooie blauwe die er best aardig uitziet.

Seat Exeo

Seat ExeoFoto(‘s): Seat

Zo, over vergeten modellen gesproken. Ergens rond 2009 pakte Seat de (toen) vorige generatie Audi A4 om er zelf een draai aan te geven. Ze plakten er een nieuwe neus op en monteerden het dashboard van de Audi A4 Cabriolet. Het zag er allemaal niet eens zo heel verkeerd uit, maar echt een succes werd het niet. Je hebt ze nu voor prijzen van 5.000 tot 15.000 euro en allemaal hebben ze een saaie kleur. Als je goed zoekt, vind je er eentje met de 2.0 TSI uit de Golf GTI. Dan heb je nog best een geinige gezinsauto.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *