BMW en Mercedes willen ook duurder blijven na chiptekort

Het kan je niet ontgaan zijn dat de auto-industrie kampt met hetzelfde euvel dat een filmavondje om zeep kan helpen: een tekort aan chips. Maar waar jij van paprika nog kunt overstappen op naturel, willen autofabrikanten alleen maar computerchips. Door het tekort kunnen de fabrieken minder produceren en ontstaat er een schaarste. Dit drijft de prijzen van nieuwe auto’s in de showroom op. BMW en Mercedes zien dat mensen ondanks de hogere prijzen blijven komen, en willen de prijzen hoog houden.

BMW en Mercedes willen duur blijven na chiptekort

Harald Wilhelm, Chief Financial Officer bij het moederbedrijf van Mercedes, zegt tegen de Financial Times: ‘We zullen bewust minder leveren dan de vraag en we zullen verschuiven naar luxere en hoger gesegmenteerde auto’s.’ Een CFO bij BMW zegt tegen FT dat ze van plan zijn om door te gaan met ‘de manier waarop we het aanbod beheren om ons prijszettingsvermogen op het huidige niveau te houden’.

Wilhelm vult aan: ‘Op een dag zal het semi-probleem [semiconductors, of halfgeleiders, de officiële naam van de chips] verdwijnen en zullen we doorgaan met prijzen, marges en focus op de mix.’ Ze willen de auto’s dus exclusiever houden door minder te produceren. Daarnaast willen de merken vooral de duurdere modellen en uitvoeringen aan de man brengen, zodat ze daar ook meer marge op kunnen pakken. Eigenlijk een trucje dat Ferrari al jaren toepast.

Minder korting zorgt voor een hoop winst

Volgens het artikel zien de automerken dat er door de schaarste fors minder kortingen worden gegeven bij de dealers. De krant spreekt over een gemiddelde korting van 15 procent die dealers gaven. Voor elke procent dat dat gemiddelde afneemt, houden de autobouwers 20 miljard dollar extra winst over. Door de schaarste te behouden, hoeven de dealers niet zo veel korting meer te geven en komt er meer geld in het laatje.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *