Het eerste eigen model van de M-divisie van BMW was uiteraard de sierlijke M1 uit 1978. De afdeling kreeg meer dan 40 jaar de tijd om te broeden op een opvolger met dezelfde klasse – en komt nu met dit. Je kijkt naar de BMW XM Concept. Of Concept XM, zoals BMW hem noemt. Zie het als de BMW X8, maar dan met een ander naampje. In 2022 moet er een productieversie komen van deze gigantische SUV. Het wordt de krachtigste auto van BMW M ooit.

Een V8 werkt samen met een elektromotor voor een totaalvermogen van 750 pk en een koppel van 1.000 Nm. ‘Het design van de BMW Concept XM is een extravagant statement van BMW M in het hart van het luxesegment’, zegt Domagoj Dukec, designbaas bij BMW. ‘De XM heeft een unieke persoonlijkheid en belichaamt als geen ander BMW model een expressieve lifestyle.’ Ook zou de BMW XM Concept de richting aangeven voor de toekomst van het merk.

De grille van de BMW XM geeft licht

BMW legt graag nog wat extra nadruk op de nieren door ze een lichtgevende omlijsting te geven. De koplampen bestaan uit twee losse modules per kant. Aan de zijkant moet de stijgende raamlijn de indruk van een coupĂ© geven. De twee BMW-logo’s in de achterruit zijn een knipoog naar de 1M, die ook twee logo’s op de bips had. Daarnaast zijn er Uitlaten, met de hoofdletter U. Vergeet ook niet even naar de daklijn te kijken, gezien van achteren.

Hoogpolig tapijt vanbinnen

Het interieur is net zo extravagant als de buitenkant. In plaats van het standaard geperforeerde leer met rode stiksels zet BMW in op vintage-leer en koolstofvezel met ingeweven koperdraad. De vorm van de uitlaten zie je terug in de bediening van de airco. De zitplaatsen achterin noemt BMW de M Lounge, waarbij de passagiers hun sokken begraven in hoogpolig tapijt. We nemen het je niet kwalijk als je wat overprikkeld bent na het zien van de interieurfoto’s.