Brake check bij vrachtwagens komt vaak voor

Je zou zeggen dat gezond verstand de meeste automobilisten ervan zou weerhouden om met hun autootje van zo’n 1.200 kilo expres hard te remmen voor een vrachtwagen van 50.000 kilo om zo hun frustraties te uiten. Maar zoals de laatste tijd steeds meer duidelijk wordt, ontbreekt gezond verstand bij een hoop mensen. Uit het Nationaal Chauffeurs Onderzoek blijkt dat 86,9 procent van de Nederlandse beroepschauffeurs weleens een brake check krijgt. Ruim driekwart heeft het vaker meegemaakt.

Dan is natuurlijk de vraag: zijn er zoveel Nederlanders die een brake check uitvoeren bij vrachtwagens, of is het een klein groepje dat heel vaak brake checkt? ‘Deze vorm van verkeersagressie is levensgevaarlijk voor de verkeersveiligheid van jezelf, voor de chauffeur, maar zeker ook voor de medeweggebruikers die achter de vrachtwagen rijden. Zij hebben verminderd zicht op de situatie met alle mogelijke gevolgen van dien. Belangrijk dus dat we hier aandacht voor vragen’, aldus rijinstructeur Toon Geerts.

Brake check bij vrachtwagen niet de grootste ergernis

Overigens is het uitvoeren van een brake check bij vrachtwagens niet de grootste ergernis van de Nederlandse chauffeurs – het staat op nummer twee in de lijst. Automobilisten die bij het uitvoegen nog snel even voor de truck schieten, daar storen de chauffeurs zich het meest aan. Afgeleide medeweggebruikers door mobiele telefoons staan op nummer drie. Nummer vier is ook zeer terecht een irritatiepunt: automobilisten die op de snelweg langzamer rijden dan 80 km/u.

Hinder door medeweggebruikers tijdens het invoegen of uitvoegen staat ook in de top vijf. Misschien is het zo’n slecht idee nog niet om iedere automobilist verplicht een rijlesje te laten volgen in een vrachtwagen, om zo een beetje inlevingsvermogen te kweken. Al is er niet veel fantasie nodig om je voor te stellen dat een vrachtwagen van 18 meter wat uitdagender is om te rijden dan een personenauto van minder dan vijf meter.