Bukken voor het verkeerslicht hoeft niet in Amerika

Over eerste-wereldproblematiek gesproken: klagen over bukken voor het verkeerslicht als je vooraan in de rij staat. Het is natuurlijk een probleem van niets, want eigenlijk moet je al vooral blij zijn dat je niet achter een slome duikelaar staat. Of überhaupt blij zijn dat je zonder fysieke inspanning honderden kilometers kunt afleggen. Het grappige is wel dat dit een probleem is dat ze in Amerika helemaal niet kennen. Wat doen zij anders dan hier?

De oplossing is simpel. In Amerika zetten ze de verkeerslichten aan de overkant van het kruispunt. In Nederland staat het stoplicht dichter bij het verkeer. Omdat de lichten in Amerika verder weg staan, hoef je niet te bukken om ze te zien als je vooraan in de rij staat. Een nadeel is weer dat je zicht op het stoplicht eerder wordt geblokkeerd door de auto voor je – al helemaal als het een enorme compensatie-SUV is.

Waarom staan verkeerslichten in Amerika aan de andere kant?

Op de website van het Amerikaanse ministerie van transport vinden we de richtlijnen voor verkeerskruispunten. De regel is daar dat het stoplicht in het blikveld moet staan van het voertuig dat op de stopstreep staat. Dat houdt automatisch in dat de stoplichten verder weg geplaatst moeten worden. Soms hangen de verkeerslichten ook midden op het kruispunt, als een soort bundel voor alle richtingen.

Waarom is dit niet het geval in Nederland en de rest van Europa? Waarschijnlijk omdat het lang geleden een keer zo besloten is, maar ook omdat het in dit deel van de wereld lastiger is. In Amerika hebben ze meer rechte kruispunten, waardoor het overzicht bewaard kan worden. Op een kronkelig historisch Europees kruispunt is het duidelijker om de verkeerslichten aan de kant van het verkeer te houden. Bovendien schijnt het veiliger te zijn voor voetgangers om de lichten dichterbij te plaatsen, omdat je toch eerder stopt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *