Bussink GT Speedlegend: AMG GT met halo

Geef eens eerlijk toe: zou jij een bouwer van kermisattracties jouw auto laten aanpakken? De fantasie slaat al snel op hol en je verwacht dan een soort combinatie tussen het ergste wat Mansory te bieden heeft en de Turbo Polyp (je weet wel, zo’n draaiende spin met allemaal lampjes). Dan zou je echter te snel conclusies getrokken hebben. Deze Bussink GT Speedlegend is het geesteskind van succesvol ondernemer Ronald Bussink. De man vergaarde zijn rijkdommen onder meer door het verkopen van reuzenraderen.

Een halo uit de F1

De Bussink GT Speedlegend is een Mercedes-AMG GT R, maar dan zonder voorruit en mét een halo. Bussink is trots op zijn project: ‘Gebaseerd op het model van de SLR Stirling Moss, maar verfijnd met elementen uit de Formule 1, zoals de rolbeugel gestileerd als een halo, is er iets unieks ontstaan. Net als de SLR Stirling Moss is de Speedlegend zijn tijd ver vooruit en een designmeesterwerk.’ Auto’s zonder voorruit zijn helemaal hip anno 2021, kijk maar naar de Elva, Monza en V12 Speedster.

De Bussink GT Speedlegend weegt 100 kilo minder

Met een paar tekeningen ben je er natuurlijk nog niet, dus Bussink ging naar het bedrijfje HWA in Affalterbach. Bekende naam? Eigenaar Hans-Werner Aufrecht was in de jaren zestig een van de oprichters van AMG. Bij HWA werden de voorruit en het cabriodak verwijderd. Dat scheelt 100 kilo. Daarna plaatsten ze wat ze de Speedbow noemen – een Y-vormige rolbeugel geïnspireerd op de halo uit de F1. Het is niet zomaar een los stuk koolstofvezel – de knoppen die ooit in het dak verwerkt zaten, zitten nu in de rolbeugel.

Helemaal uitverkocht

Let ook op de verlichting in de halo en de afwerking rond de voorruit – het draait bij dit project om de details. Optioneel verhogen Bussink en HWA het vermogen van de 4,0-liter V8 van 585 pk naar 850 pk. Het interieur spuiten ze desgewenst op bepaalde plekken in dezelfde kleur als de buitenkant. Hebberig geworden van de Bussink GT Speedlegend? Pech, want alle vijf exemplaren zijn al verkocht. Wel verklapt Bussink alvast dat er nog meer projecten onderweg zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *