Citroën C5 X is een SUV, sedan en station

Nee hoor, er is niets mis met je browser. De foto’s zijn niet samengedrukt of uitgerekt. Dit is echt hoe de Citroën C5 X eruitziet. De nieuwe auto is een beetje SUV, een beetje sedan, een beetje stationwagen, een beetje mal en daarom dus volledig Citroën. Precies de reden waarom we het merk zo waarderen. ‘Toen we hem lieten zien, was het beste compliment dat we kregen dat mensen niet wisten wat het was’, zegt designdirecteur Pierre Leclerc. Het merk zet de auto neer als het nieuwe vlaggenschip van Citroën.

Specificaties Citroën C5 X

Laten we beginnen met de praktische kant van het verhaal. De C5 X is leverbaar met een plug-in hybride aandrijflijn en 225 pk. Deze configuratie zal technisch gelijk zijn aan die van bijvoorbeeld de DS 7 Crossback E-Tense of de Peugeot 3008 Hybrid. Misschien dat er later nog een sterkere PHEV komt met 300 pk. Ook komt er een versie met alleen een benzinemotor en een nog onbekend vermogen – waarschijnlijk 180 pk. De PHEV rijdt 50 kilometer volledig elektrisch tot een snelheid van 135 km/u.

De afmetingen

De Citroën C5 X komt naast de C5 Aircross in het aanbod te staan. De nieuwe X is 30 centimeter langer, ongeveer net zo breed en 20 centimeter lager dan de Aircross. De wielbasis is zo’n 5 centimeter groter. Het eerste vermoeden van een platgeslagen SUV klopt dus wel. De bagageruimte is bijna 100 liter meer dan bij de Aircross. Qua onderstel is de C5 gerelateerd aan de Peugeot 508, maar bij Citroën ligt de focus veel meer op comfort.

Tech in de C5 X

De Citroën propt twee 12-inch schermen in de C5 X met een besturingssysteem dat lijkt op dat van een tablet. Dit systeem is compleet nieuw. Het head-up display is extra groot en het geheel resideert in een chique ogend interieur. Daarnaast is er stembediening en zit de auto vol met rij-assistenten die je veilig op weg helpen. Als onderdeel van het Advanced Comfort-programma monteert Citroën zeer comfortabele stoelen een een zijdezacht onderstel.

Prijs van de Citroën C5 X

Momenteel zijn er nog geen prijzen bekend. Weet wel dat de C5 Aircross al minimaal 41.000 euro kost. De Citroën C5 X komt in de tweede helft van dit jaar al naar de showrooms, dus het zal niet heel lang duren voordat het merk de prijzen onthult van het nieuwe vlaggenschip.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *