Duitse degelijkheid: bestaat dat nog?

Duitse degelijkheid, we hebben het idee dat je de term tegenwoordig steeds minder vaak hoort in de autowereld. Is dat omdat andere auto’s tegenwoordig betrouwbaarder zijn of is het hippe van de alliteratie gewoon weggesleten? Tijd om eens in de cijfertjes te duiken of Duitse degelijkheid anno 2021 nog wel bestaat. Oh, en schroom niet om in de reacties jouw mening te geven over Deutsche Gründlichkeit. Er zijn vast genoeg mensen die er iets van vinden.

Waar komt de term Duitse degelijkheid vandaan?

Zeker vroeger waren er nogal wat automerken die niet alles lekker op de rit hadden. Volgens de stereotypen hadden alle Italiaanse auto’s elektrische problemen en ook met een Franse auto kwam je niet zo ver. Om over Engelse auto’s uit de vorige eeuw maar niet te spreken. De term maandagochtendmodel is in Amerika uitgevonden. We zeggen bewust stereotypen, want het klopt niet altijd. De Peugeot 504 uit de jaren zestig stoomt nu nog vrolijk door in Afrikaanse landen, om maar iets te noemen.

Als je in die tijd toch moest kiezen, dan kon je maar beter voor iets Duits gaan. Waarschijnlijk is de term Duitse degelijkheid ontstaan omdat het op de eerste plek lekker bekt, omdat Duitsers erom bekendstaan (wederom: stereotype) alles grondig aan te willen pakken en omdat het overige spul gewoon minder betrouwbaar was. Overigens zat het destijds ook wel snor met Japanse auto’s en de rijdende bakstenen van Volvo. Uiteraard zijn er genoeg uitzonderingen op de regel.

Hoe zit het tegenwoordig met de Duitse degelijkheid?

Tegenwoordig geven de meeste Duitse auto’s wel het gevoel van kwaliteit. De interieurs steken strak in elkaar en ze gebruiken de juiste materialen. Lange tijd waren Japanse auto’s bijvoorbeeld qua interieurbeleving niet op het niveau van de Duitse auto’s. Het gevoel van Duitse degelijkheid bestaat dus sowieso nog. Al hebben merken uit andere landen het interieurontwerp inmiddels ook wel onder de knie.

Als je kijkt naar de statistieken, dan voeren Duitse merken doorgaans niet de ranglijsten aan. Japanse merken als Toyota, Lexus, Mazda en Suzuki staan vaak hoog in de meeste betrouwbaarheidsonderzoeken, samen met de merken uit Zuid-Korea (Kia en Hyundai). Het Duitse Porsche weet ook vaak een hoge notering te pakken. Belangrijk om te vermelden is dat elk onderzoek zijn eigen criteria hanteert.

In het onderzoek van What Car? staat BMW op de negende plek, Volkswagen op de twintigste plek en vinden we verderop pas Opel, Audi en Mercedes. De Consumentenbond zet Mercedes op 11, BMW op 12, Audi op 20 en Volkswagen op nummer 22. Kijkend naar de cijfers is Duitse degelijkheid dus niet per se nog van toepassing.

Worden er dan überhaupt nog slechte auto’s gemaakt?

Auto’s die vanuit de showroom van ellende uit elkaar vallen, die zijn er doorgaans niet. Je kunt natuurlijk altijd pech hebben. Het feit blijft dat er tegenwoordig ongelofelijk veel dingen op auto’s zitten die kapot kunnen gaan. Wel zijn er auto’s die zichzelf uit de markt prijzen door een te hoge uitstoot. Of auto’s die wel betrouwbaar zijn, maar bijvoorbeeld qua onderstel niet zo fijn zijn. Ook zijn terugroepacties tegenwoordig heel normaal. Dus als er echt iets fout is, dan verhelpen automerken dat.

Moet ik de Duitse auto laten staan?

Zoals we al zeiden: echt ellendige auto’s zijn er niet meer. Sowieso vinden we dat er meer komt kijken bij het uitkiezen van een auto dan de betrouwbaarheid of het verbruik. Je moet de auto ook mooi vinden en tevreden zijn met de afwerking en de ergonomie. Als je een auto wilt die tot in het einde der tijden doorrijdt, dan moet je ergens een oude Toyota Corolla opvissen. Wat vooral belangrijk is, is dat je vooraf goed onderzoek doet. Bijvoorbeeld naar welke motoren voor een model het betrouwbaarst zijn. Kies verstandig, maar luister ook naar je hart.