Bofkont, heb je toch zomaar even de kans om één van de vijf Bussink GT Speedlegends te bezitten. De omgebouwde Mercedes-AMG GT R werd in mei 2021 onthuld en was toen meteen uitverkocht. Het eerste exemplaar – dat ook op alle foto’s stond – kan nu toch van jou zijn. Het is meteen ook de duurste Mercedes van Nederland op dit moment. En dan krijg je niet eens een volwaardige voorruit.

De duurste Mercedes van Nederland is een Nederlands project. Ondernemer Ronald Bussink wilde een unieke auto bouwen met elementen van de SLR Stirling Moss, maar dan met moderne toevoegingen van de huidige F1-auto’s. Daarom verwijderde hij de voorruit en werd er een zogenoemde Speedbow geplaatst – een Y-vormige rolbeugel geïnspireerd op de halo uit de F1. Iets wat je in de F1 niet ziet, is de verlichting in de rolbeugel.

Niet in een schuurtje in elkaar geflanst

Het bedrijf HWA uit het Duitse Affalterbach bouwde de Mercedes om tot Bussink GT Speedlegend. Eigenaar Hans-Werner Aufrecht was in de jaren zestig een van de oprichters van AMG. Bij HWA werden de voorruit en het cabriodak verwijderd. Dat scheelt 100 kilo. De halo is trouwens niet zomaar een los stuk koolstofvezel – de knoppen die ooit in het dak verwerkt zaten, zitten nu in de rolbeugel.

Het exemplaar dat te koop staat, is ook de bekendste. Zoals gezegd werd hij gebruikt voor de foto’s van de aankondiging van het project. Ook werd hij gereden door journalisten en tentoongesteld op autoshows. Naast deze matzwarte Bussink GT Speedlegend zijn er bijvoorbeeld nog een geel en een blauw exemplaar. De kilometerstand van de auto valt trouwens nogal mee. De duurste Mercedes van Nederland kom officieel uit 2020 en laat een tellerstand zien van 2.435 kilometer.

De prijs van de duurste Mercedes van Nederland

Nu wil je uiteraard weten wat de Speedlegend moet kosten. De vraagprijs voor nummer één van vijf is 1.250.000 euro. Optioneel kunnen Speedlegend-klanten het vermogen laten verhogen, maar in dit geval produceert de 4,0-liter V8 gewoon 585 pk. Hij staat te koop bij ASV Mercedes in Veghel.