De Volkswagen ID.Buzz wordt misschien dé elektrische auto van 2022 waar velen op zitten te wachten. En dan hebben we het niet alleen over bouwvakkers. Maar ook over de gezinnen met veel kinderen, hij wordt namelijk ook geleverd in een 7-persoonsuitvoering geleverd. Eind januari mocht er mee gereden worden in Spanje en begin februari 2022 in Nederland. Dat was toen nog wel in een gecamoufleerd jasje. Op zijn definitieve uiterlijk is het nog even wachten tot 9 maart, maar we kunnen wel alvast zeggen wat de specificaties zijn en hoe hij rijdt.

voorkant en zijkant Volkswagen ID.Buzz in Amsterdam
voor pakketbezorgers in de grote stad?

Specificaties Volkswagen ID.Buzz

Een elektrische bestelwagen heeft andere specificaties nodig dan een elektrische personenauto. Het gebruik ervan is namelijk heel anders. Elektrische bestelwagens worden óf volgeladen met spullen om mee te kunnen werken of vervoeren of ze worden volgeladen met mensen voor personenvervoer.

48, 83 en 111 kWh accu

De accu’s kunnen daarom ook een stuk groter uitgevoerd worden dan gedacht. Enkele elektrische personenauto’s hebben nu meer dan 100 kWh accu’s, denk aan de Mercedes-Benz EQS (107,8 kWh) en BMW iX (105,2 kWh). Bij de Volkswagen ID.Buzz kun je tot maar liefst 111 kWh gaan. Dat heeft hij ook wel nodig, aangezien het standaard al een zware auto is, met vermoedelijk ook een hoog trekgewicht en dat je hem zwaar kunt beladen als taxi of voor goederenvervoer. 111 kWh is de bovenkant, en daar tegenover staat 48 kWh voor elektrische bestelwagens die niet zwaar beladen zullen worden én genoeg hebben aan een kleine actieradius. De kleinste versie zal vermoedelijk ook het meest efficiënt zijn omdat hij minder accugewicht hoeft mee te zeulen. Daar tussenin wordt een 83 kWh accupakket geleverd.

Tot 550 kilometer actieradius

Het belangrijkste onderdeel van een elektrische personenauto is zijn actieradius. In dit stadium van introductie is enkel de maximale range van de ID. Buzz bekend gemaakt. De ID. Buzz met de 111 kWh accu heeft een actieradius van 550 kilometer. Vermoedelijk zal dat met de achterwielaangedreven 201 pk versie zijn. Er wordt ook een vierwielaangedreven 369 pk geleverd.

zijkant en achterkant Volkswagen ID.Buzz bij schip in Amsterdam

Snelladen tot 150 kW

Rond de 150 kW snelladen is voor 400 Volt Volkswagen modellen onderhand de standaard. De ID.3 en zijn broertjes zitten net onder de 150 kW, maar zijn in de loop van de tijd door middel van Over The Air updates (OTA’s) enkele tientallen kW-en verhoogd. Je kunt zeggen dat het opvallend is dat Volkswagen voor een 400 Volt oplaadsysteem kiest als er in eigen huis ook 800 volt systemen aanwezig zijn. Maar dat zijn vaak wel dure systemen. Én daarnaast, het gaat niet altijd om een hoge pieksnelheid, maar meer om een hoge constante laadcurve. Als dat met een goedkoper 400 Volt systeem mogelijk is, dan moet je daarvoor gaan.

Laden bij openbare laadpalen en bij je thuis laadpaal kan met maximaal 3-fasen 11 kW. Voor de taak waarvoor deze ID. Buzz gebruikt wordt zou 22 kW erg prettig zijn.

Bi-directioneel laden

De techniek om bi-directioneel is niet nieuw, diverse autofabrikanten bieden het al aan. Deze Volkswagen zal er ook mee uitgeleverd worden. Net als de Volkswagen ID.4. Deze heeft de bi-directionele techniek aan boord, maar is in de praktijk nog niet beschikbaar. De Buzz zal dezelfde techniek aan boord hebben, maar een goed gebruik ervan zal voornamelijk afhangen van de laadvoorziening die beschikbaar is. Via een bi-directionele DC lader zal dit mogelijk zijn. Om deze thuis aan je huis te hangen moet je denken aan minimaal 4.000 euro voor enkel de lader. De installatie komt daar nog boven op. Het financiële voordeel komt dus niet snel in zicht.

Volkswagen logo op de neus
ja ja, het is een Volkswagen

Eerste autonoom rijdende Volkswagen

Autonoom rijden is de heilige graal geworden. Autonoom rijden is een verlengstuk van de vele veiligheidssystemen ADAS die op veel auto’s, al dan niet standaard, aanwezig is. In basis zou je kunnen zeggen dat je met lane departure en adaptive cruise control al een heel eind richting een zelfrijdende auto komt. Maar de vervolgstappen van deze reeds bekende systemen zijn wel een stuk lastiger. Denk aan de bochten maken en stoppen en optrekken bij kruispunten. Autofabrikanten zijn wel al druk bezig met deze vervolgstappen. Volkswagen zegt dan ook dat de ID.Buzz de eerste Volkswagen zal worden waarmee autonoom gereden kan worden.

Interieur ID.Buzz

Aan de binnenkant zie je veel herkenbare Volkswagen componenten. Bijvoorbeeld, een stuur wat ook in de Volkswagen ID.3 had kunnen zitten. Net als het touchscreen op de middenconsole, zij het dat deze in 12inch te verkrijgen is, waarbij je bij de ID.3 tot 10inch gemaximaliseerd bent. Achter het stuurwiel zie je eenzelfde scherm als in de ID.3. In de grote ID.Buzz lijkt het scherm wat kleiner, maar het voldoet.

postkaart Volkswagen ID.Buzz in Nederland
From Holland / Amsterdam with love

Buitenkant ID.Buzz

Omdat het een elektrische auto is, heb je gelijk een voordeel te pakken. De draaicirkel is 11 meter en dat bij een lengte van 4,9 meter. De Volkswagen Transport is ook 4,9 meter lang, maar heeft een 2 meter grotere draaicirkel nodig.

Zijn neus is een herkenbare. Deze is namelijk afgeleid van de bekende Volkswagen T2. Er zitten natuurlijk wel wat verschillen in de plaatsing van de koplampen en vormgeving van de bumper. De T2 had een luchtgekoelde motor. De ID.Buzz heeft een elektromotor, dus zoveel lucht heeft hij niet nodig.

Wat hij wel nodig heeft, althans volgens Volkswagen, is een lichtlijn op de neus. Deze verbindt de koplampen met elkaar. Mercedes past dit ook toe op haar EQ modellen. Blijkbaar heeft een elektrische auto dat nodig.

Rijden met de ID.Buzz

De Buzz rijdt op zijn Volkswagens goed. Hij staat op het MEB platform van onder andere de ID.3 en ID.4. Dit platform is specifiek ontwikkeld voor elektrische auto’s wat dus ook goed bevalt. De Buzz is eerder sportief afgeveerd, dan comfortabel. Dat zien we vaker bij de bestelwagens. De zwaardere veren zijn namelijk ideaal voor het vervoer van goederen en personen en niet bedoeld voor het zo comfortabel mogelijk vervoeren van 1 of 2 personen van A naar B. Daarnaast zit je bij de Buzz uiteraard wat hoger. Waardoor het overzicht op weg erg goed is, maar je ook wat windgevoeliger bent. Verwacht natuurlijk geen sportieve Buzz zoals een Buzz R-Line of GTX. Daarvoor moet je voor een ander Volkswagen model kiezen.

Conclusie Volkswagen ID.Buzz

Het retrosausje van de Buzz is overduidelijk. Hij moet bewust overkomen als de elektrische reïncarnatie van de Volkswagen T2. Dat is aardig gelukt. De positieve elektrische eigenschappen zijn erg prettig, zoals veel ruimte met een 3 meter wielbasis en een kleine draaicirkel. Extra uit ban is Volkswagen niet gesprongen. Bijvoorbeeld geen deurgrepen die inklappen voor een betere aerodynamica. Volkswagen heeft gekozen voor een elektrische bus en daar een enigszins geforceerd retrosausje overheen gegoten. Het is een gerecht geworden die velen zullen bestellen en waarvan genoten zal worden. Het onderscheidende karakter is groot genoeg om vele harten te winnen.  

zijkant Volkswagen ID.Buzz met camouflage kleuren

Het bericht Elektrische Volkswagen ID.Buzz, is deze retro genoeg? verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl