F1-auto’s van 2022 nu officieel onthuld

Zoals wel meer in de wereld moest de F1 ook wat plannen vooruitschuiven. Eigenlijk was 2021 al het jaar dat de nieuwe reglementen zouden ingaan, maar door een nare pandemie liep alles anders. De nieuwe designregeltjes voor de auto’s werden naar 2022 verplaatst. Vandaag trekt Liberty Media eindelijk het doek van de nieuwe laagvliegers – al is het nog wel met een vreemd wrapje. Niet alleen moeten de F1-auto’s van 2022 er beter uitzien, ze moeten het racen spannender maken.

Waarom nieuwe F1-auto’s in 2022?

Het doel is uiteindelijk kijkplezier en dat bereik je met meer actie. Momenteel produceren F1-auto’s veel ‘vieze lucht’. Dit is het niet spul dat uit de uitlaat komt, maar turbulentie die gecreëerd wordt door al het spoilerwerk. Als een coureur achter een andere auto rijdt, dan werkt zijn aerodynamica minder goed, waardoor bijblijven en inhalen lastiger wordt. De nieuwe F1-auto’s genereren minder vieze lucht, waardoor auto’s elkaar beter kunnen volgen en er hopelijk meer spannende gevechten op de baan plaatsvinden.

Een deel van de aerodynamica wordt verplaatst naar de onderkant van de auto. Dit noemen ze ground effect. Hierdoor zuigen de F1-auto’s van 2022 zichzelf met de bodemplaat naar het asfalt, in plaats van dat de spoilers de auto op de grond drukken. Sowieso worden de auto’s simpeler qua aerodynamica; veel minder kleine spoilertjes en frutsels. Daarnaast komen er meer standaard onderdelen. Dit zijn onderdelen die teams kant-en-klaar moeten gebruiken en niet mogen veranderen. Dit maakt het eerlijker en goedkoper voor teams.

Grotere velgen

De velgen van de F1-auto’s in 2022 groeien van 13 inch naar 18 inch. De F2 racet nu al met deze velgen. De banden worden daardoor ook anders, iets waar zowel Pirelli als de teams een weg in moeten vinden. De banden zouden bovendien minder gevoelig moeten zijn voor temperatuurverschillen.

De F1-auto’s zijn ook veiliger dan eerst. De neus kan veel meer krachten verwerken, net als de zijkant. Ook laat de auto minder onderdelen los bij een ongelukje.  Tot slot wil de organisatie minder sensoren en computerspul aan boord van de F1-auto’s, zodat teams minder data hebben om strategieën te formuleren. Zo zou het weer echt draaien om het racen.

Wat blijft hetzelfde in de F1-auto’s van 2022?

De halo om de coureurs te beschermen, is gebleven. Voorlopig blijft de aandrijflijn helemaal hetzelfde. Het is zelfs zo dat alle teams de ontwikkeling van hun motoren bevriezen. De teams moeten dit jaar nog flink knallen met de ontwikkeling, want de komende tijd zitten ze aan deze V6-motor vast. Dat Honda dit jaar stopt met de F1 is daarbij dus minder ingrijpend geworden: de komende jaren zal Max met een ongewijzigde Honda-motor rijden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *