Geen benzineauto’s meer in 2026 door EU-regels?

Kun je je voorstellen dat er over vijf jaar alleen nog maar elektrische auto’s uit de showrooms rollen? De European Automobile Manufacturers Association (ACEA) vreest ervoor, als de nieuwe Euro 7-norm doorgaat zoals hij nu is voorgesteld voor het European Commission’s Consortium for Ua Low Vehicle Emissions (Clove). Het Britse Autocar maakte een analyse.

Geen benzineauto’s meer in 2026?

‘De ACEA gelooft dat de door de Clove gepresteerde emissielimiet, gecombineerd met de voorgestelde nieuwe testomstandigheden, praktisch resulteert in iets dat lijkt op een verbanning van auto’s met een interne verbrandingsmotor, inclusief hybride voertuigen’, meldde ACEA al eerder.

Dure en ingewikkelde systemen

Clove stelt een soort superkatalysator in het uitlaatsysteem voor en een ingewikkeld diagnosesysteem. Deze nieuwe onderdelen zouden kleine auto’s veel te duur maken en eigenlijk niet meer levensvatbaar. Hetzelfde gebeurde eigenlijk al met de Seat Mii en de Skoda Citigo. Bovendien zouden de nieuwe onderdelen niet passen in kleine auto’s en de grotere auto’s zouden aangepast moeten worden, wat resulteert ontwikkelingskosten en dus hogere showroomprijzen.

Geen caravans of sportauto’s meer

Daarbij zouden de nieuwe emissie-eisen het bijna onmogelijk maken voor Euro 7-auto’s om een caravan te mogen trekken, omdat de uitstoot met een caravan dan te hoog zou zijn. Ook voor performance-auto’s is het vrijwel onmogelijk om aan de eisen te voldoen, zo meldt Autocar. De huidige testmethodes zijn een stuk minder streng voor scenario’s waar een auto hard optrekt of een aanhanger meesleurt.

Een woordvoerder van Clove zegt dat de nieuwe Euro 7-eisen nog niet definitief zijn, en ze zullen rekening houden met wat mogelijk is. De nieuwe emissie-eisen gaan in 2025 in. Ze hebben dus nog even de tijd om de regels bij te schaven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *