Greenpeace wil verbod op reclames voor benzineauto’s

‘Nee man, ik rij niet op benzine. Tenminste, alleen als ik gedronken heb en op feestjes.’ Daar gaat het heen, als we de logica van Greenpeace en consorten volgen. Meer dan twintig milieuorganisaties zetten zich in voor een verbod op reclames voor bedrijven die iets te maken hebben met fossiele brandstoffen. Reclames voor benzineauto’s of sponsordeals van bijvoorbeeld Shell zouden dan verboden worden. Net als ze dat nu zijn voor tabaksbedrijven.

Verbod op reclames voor benzineauto’s heeft handtekeningen nodig

‘De EU heeft al een richtlijn ingevoerd die tabaksreclame en -sponsoring verbiedt’, zegt Greenpeace in een verklaring. ‘Nu is het tijd voor een soortgelijke wet tegen fossiele brandstofindustrieën voor de gezondheid van de planeet en onze toekomst.’ Ze hebben 1 miljoen handtekeningen nodig, dan neemt de EU de eis in behandeling. Dat betekent overigens niet automatisch dat er dan gelijk een wet wordt aangenomen.

Is het nog nodig?

Met de stijgende benzineprijzen, de zakkende prijzen voor elektrische auto’s en automerken die überhaupt al volledig overstappen op batterijen, kun je je afvragen wat voor zin het nu nog heeft om een campagne te starten. De EU wil vanaf 2035 sowieso al de nieuwverkoop van benzine- en dieselauto’s verbieden. Waarschijnlijk jaagt Greenpeace met een verbod op reclames voor benzineauto’s meer mensen tegen zich in het harnas. Zo, en nu even kijken bij wie we een litertje peut kunnen bietsen. We hebben natuurlijk niet ons eigen jerrycannetje mee.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *