Hoe betrouwbaar is het bereik in de boordcomputer?

Eigenlijk bestaan er maar twee soorten mensen op deze aardbol – en allebei wantrouwen ze de boordcomputer in de auto. De een vindt het allemaal maar overdreven en tankt pas als de actieradius al geruime tijd op nul staat, de ander zoekt al met klamme handjes naar tankstations als de boordcomputer slechts 400 kilometer aangeeft. Dat dachten we tenminste. Volgens Amerikaanse onderzoek neemt 74 procent van de bestuurders de geschatte actieradius op het schermpje namelijk voor absolute waarheid aan.

Blind vertrouwen op de machine is de reden waarom T-800 terug in de tijd moest om John Conner te redden, maar goed. De AAA, een soort Amerikaanse ANWB, en de het Automotive Research Center zette een stel relatief jonge auto’s op de rollerbank om te kijken hoe betrouwbaar is het bereik in de boordcomputer is. Op de rollerbank testten ze diverse scenario’s, zoals op de snelweg rijden, in de file staan of door de stad kruipen. Wat blijkt? Het rijgedrag heeft invloed op het verbruik van de auto. Goh.

Hoe betrouwbaar is het bereik in de boordcomputer?

De ene auto overschatte het bereik en de andere onderschatte het. Gemiddeld zat de boordcomputer er 2,3 procent naast in het voordeel van de bestuurder. Je kunt dus vaak nét iets verder rijden. Anderzijds kwam één van de auto’s 6,4 procent minder ver dan aangegeven. De reden achter de afwijkingen is heel simpel uit te leggen.

Lees ook: Tank bijna leeg? Zo kom je het verst

De boordcomputer in de auto kan niet de toekomst voorspellen. Aan de hand van het huidige verbruik en weggedrag maakt het systeem een inschatting. Als jij uit paniek voor een lege tank ineens zuiniger gaat rijden, kom je uiteraard verder dan eerst aangegeven. Andersom: als jij ineens volle bak toeren gaat maken, kom je minder ver.

Welke conclusie moeten we trekken?

Als je geen gekke streken uithaalt op het moment dat je naald van je brandstofmeter naar ‘leeg’ kruipt, kun je redelijk vertrouwen op de boordcomputer. Hou er dus rekening mee dat er een kleine afwijking in kan zitten, die niet per se in jouw voordeel werkt. Let wel: volgens de ANWB kun je beter niet je tank helemaal leegrijden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *