Hoe vaak moet Mazepin crashen voordat papa’s geld op is?

Zelfs in Drive to Survive, waar je alle tijd hebt om zorgvuldig je woorden te kiezen, deed teambaas Günther Steiner niet heel erg zijn best om de werkelijke reden van de komst van Nikita Mazepin te verbergen. Het team heeft geld nodig en vader Dmitry Mazepin zit er niet verlegen om. Volgens F1 Maximaal brengt Nikita een zak geld van 35 miljoen dollar met zich mee, zo’n 30 miljoen euro. Daarmee kan het team weer eventjes vooruit. De vraag is alleen: als Mazepin blijft spinnen en crashen, wat blijft er dan van dat geld over?

World Destructor’s Championship

Voor de data verwijzen we graag naar het World Destructor’s Championship, een project van Reddit-gebruiker Basspro24Chevy. Hij houdt van elke race bij hoeveel schade er wordt gereden, om zo een ranglijst te maken van welke coureur de duurste brokken maakt. De bedragen zijn gebaseerd op wat er zo hier en daar op het internet te vinden is. Vast niet honderd procent accuraat dus, maar zoals uitgerangeerde rappers en afgegleden tv-presentatoren op YouTube ons leerden: alternatieve feiten zijn ook feiten.

De meeste schade is gereden door Bottas (of Russell, als je het Toto vraagt)

Volgens zijn berekeningen staat Valterri Bottas op eenzame hoogte bovenaan. Zijn crash in Imola kostte meer dan 2 miljoen dollar. De rekenmeester kijkt niet naar de schuldige in de crashes. Russell noteerde in dezelfde crash net geen 1 miljoen dollar schade. Mazepin staat momenteel op de vijfde plek met 651.000 dollar schade. Tot nu toe nog een prima deal dus voor Haas, aangezien de meeste van zijn spins redelijk beperkt bleven als het gaat om schade.

Veel kapotte monocoques

Het duurste onderdeel van een F1-auto is volgens het World Destructor’s Championship de monocoque van 675.000 dollar. Daarna komt de transmissie, die is een half miljoen dollar waard. Een nieuw chassis moet 275.000 dollar kosten. Gelijk is duidelijk dat het erg lastig wordt voor Mazepin om de volledige kapitaalinjectie van zijn papa leeg te rijden. Hij moet in elke van de twintig resterende rondes meer dan 1,7 miljoen dollar schade rijden. Anderzijds: elk raceweekend kent vijf momenten om schade te rijden.

Wat moet er gebeuren?

Hij begon dit weekend al goed met een spin in de kwalificatie. Een spin kost gemakkelijk een voorvleugel van 170.000 dollar. Hij moet er echter wel 205 kapot maken dit seizoen, dus dat gaat hem niet lukken. Als hij in elke training, kwalificatie en race zijn vleugel, voorophanging ($125.000), achterophanging ($100.000) en sidepods ($80.000) sloopt, dan lukt het hem in de op één na laatste ronde het budget op te rijden. Net op tijd voor papa Mazepin om aan te kondigen dat hij het team overkoopt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *