Hoeveel kilometervergoeding zou eerlijk zijn in 2021?

Eigenlijk wel gek: terwijl de benzineprijzen richting de 2 euro per liter gaan, blijft de zakelijke reiskostenvergoeding gelijk. Sterker nog, de belastingvrije kilometervergoeding is al sinds 2006 ongewijzigd, toen het landelijke gemiddelde volgens het CBS 1,37 euro per liter was. Voor die 19 cent per kilometer moet je de auto onderhouden, de afschrijving incasseren en eventuele reparaties betalen.

De stijgende benzineprijzen waren voor ons de reden om even uit te zoeken hoe het ook alweer zit, maar toevallig kaartte Vereniging Zakelijke Rijders aan het einde van vorig jaar de kwestie aan. En waarschijnlijk alle jaren daarvoor. Je werkgever mag overigens wel meer betalen dan 19 cent per kilometer, maar alles boven het grensbedrag telt als inkomen en daar wil de fiscus graag wat belasting over heffen. Velen houden dan ook gewoon de 19 cent aan.

Hoe hoog moet de kilometervergoeding dan zijn?

VZR stelt dat de 19 cent aan de hand van de inflatie al 24 cent zou moeten zijn. De vereniging gaat zelfs iets verder en meent dat de kilometervergoeding moet afhangen van de cataloguswaarde van de auto. Een grotere auto verbruikt meer, kost meestal meer om te onderhouden en schrijft waarschijnlijk meer af. Zo komen ze op drie nieuwe kilometervergoedingen uit.

Rij je een Volkswagen Up, Toyota Aygo of iets anders van minder dan 20.000 euro, dan zou 24 cent een eerlijke kilometervergoeding zijn. Stap je dagelijks in een Volkswagen Golf, Opel Astra of iets van tussen de 20.000 en 40.000 euro, dan zou de baas al 0,37 cent per kilometer moeten betalen. Heb je gekozen voor een BMW 3-serie, een Mercedes C-klasse of iets wat duurder is dan 40.000 euro, dan moet de baas zelfs 49 cent uitkeren per kilometer.

De berekeningen zijn gebaseerd op auto’s van zo’n vier jaar oud. Als jij dus een Mercedes C-klasse rijdt uit de tijd dat ‘hybrid’ nog een vriendelijke groet naar een echt meisje uit het Gooi was, dan ligt het misschien weer anders. Feit blijft dat de reiskostenvergoeding momenteel al een paar jaar te laag is. Handig om eventjes bij stil te staan op het moment dat je baas weer de koffie gaat betalen.

Vaste kilometervergoeding in coronatijd

In Nederland is het zo dat werknemers die 128 dagen of 36 weken per jaar naar een vaste werkplek reizen, een belastingvrije vaste kilometervergoeding mogen krijgen. Voor veel werknemers loopt deze vergoeding gewoon door in coronatijd, zelfs als ze niet op het kantoor komen. Dit wordt dan gezien als een thuiswerkvergoeding. Deze regeling gaat over een tijdje veranderen, waarschijnlijk na de coronatijd. Op dat moment moet er door de thuiswerkers loonheffing betaald worden over het bedrag.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *