Aan het uiterlijk of aan de prestaties kan het niet gelegen hebben. Ook qua reputatie was er niets mis, want wie is er nou geen fan van de eerste generatie NSX? Toch liep niemand in Nederland warm voor de nieuwste Honda NSX. Pas na vijf jaar verscheen de eerste NSX op Nederlandse platen, dat was aan het begin van 2021. Nu staat de teller op twee – allebei los ge├»mporteerd. De Honda NSX Type S hierboven is de laatste uitvoering van de supercar voordat de productie definitief stopt. Tijd voor een kleine terugblik – waarom wilde niemand er eentje?

Eerst even over de Honda NSX Type S

Acura, Honda, noem ‘m hoe je wilt. In Amerika verkopen ze sommige Honda’s onder het luxemerknaampje Acura, maar in principe hebben de auto’s dezelfde vader en moeder. Door nieuwe turbo’s voor de 3,5-liter V6 groeit het totale vermogen van de hybride aandrijflijn naar 600 pk (+27). De prestaties van de batterij in de Type S zijn ook verbeterd.

De Honda NSX Type S kost omgerekend 144.000 euro in Amerika, dus zonder Nederlandse belastingen. Klinkt wat ons betreft als veel waar voor je geld. Er gaan 300 stuks naar de VS en 50 naar andere landen. Dan komt er ook nog een uitvoering met een Lightweight Package, voor nog betere prestaties.

In Nederland

Nederland is nooit een land geweest waar supercars met bosjes worden weggezet, behalve als het om Porsches gaat. Maar toch: ook Nissan wist genoeg GT-R’s te slijten hier, al was het maar via de grijze import. De grootste reden is waarschijnlijk dat de NSX in Nederland ├╝berhaupt niet te krijgen was. De dealers hier mochten de auto niet verkopen. Klanten moesten dus zelf in het buitenland op zoek gaan naar de auto. Als je op de hoek van de straat ook gewoon een snellere Porsche kunt kopen, dan doe je dat dus blijkbaar.

Daarnaast is Honda niet echt meer wat het ooit was in Nederland. Vroeger kwam je om de vijf minuten wel een Civic of een Accord tegen, die tijden zijn al lang voorbij. Iemand die in de markt is voor een auto in deze klasse, denkt er waarschijnlijk niet eens aan om te kijken naar een NSX. Jammer, want de BPM zal allicht best meevallen in Nederland, dankzij de hybride aandrijving. Er was zelfs een spectaculaire oranje lakkleur te krijgen. Wellicht dat liefhebbers door de naderende dood van de NSX wakker worden geschud en alsnog via andere kanalen een paar exemplaren naar Nederland halen.