In 2022 wordt één van de belangrijkste Volkswagen-iconen geëlektrificeerd: de Volkswagen bus. Wat in 1950 begon met de eerste T-generatie, zal meer dan 70 jaar later zijn grootste transformatie ondergaan. Hierbij verandert met name het aandrijfconcept. De komst van de elektrische bus ID.Buzz bewijst vooral één ding: de bus is ongelooflijk belangrijk voor VW. De bestelwagens en Multivan-modellen blijven voorlopig nog trouw aan de verbrandingsmotor. Maar de voor Volkswagen zo belangrijke lifestyle-klanten krijgen een emissievrij alternatief met de volledig elektrische bus.

De T1 als basis

Het ontwerp van de ID-Buzz is sterk gebaseerd op de eerste generatie van de bus, de T1. Het karakteristieke voorschild met de V-vormige inkeping is hier een van de meest in het oog springende designelementen. Dit is ook een thema in de nieuwe editie. De bus wordt ook leverbaar in het iconische two-tone lakwerk. Naar alle waarschijnlijkheid komt het productiemodel verbazingwekkend dicht bij de conceptauto. De overhangen zijn kort, de raamoppervlakken zijn groot en de vormentaal van de oerbus is ook aan de achterzijde duidelijk te herkennen. De missie is duidelijk: de nieuwe elektrische ID-Buzz moet zo veel mogelijk lijken op de cultbus van de eerste generatie.

ID Buzz en T1
T1 en ID Buzz Concept

Een nieuwe kijk op interieur

Als we kijken naar de prototypes die al zijn gespot, dan wordt de cockpit gebaseerd op ID.3 en ID.4. Er zijn bijna geen knoppen meer. De bus zal, net als zijn elektronische broers en zussen, bijna uitsluitend via touchscreens worden bediend.

Qua inrichting van het interieur is er nog veel onduidelijk. De nieuwe T7 Multivan volgt een nieuwe interieurfilosofie en zal in de toekomst zonder opklapbare achterbank komen. Individuele stoelen en een verschuifbare middenconsole zijn hier het nieuwe ruimtelijke concept. In de ID-Buzz kan deze benadering wel eens terugkomen.

Welke naam gaat het worden?

Het is nog onduidelijk of de eerste volledig elektrische bus ook echt ID.Buzz heet. Deze naam zou de naamgeving van de elektrische modellen bij Volkswagen voortzetten. Echter hebben de oudere broers en zussen altijd nummers in hun naam gehad. Daarnaast doen er geruchten de ronde dat de historische naam “Samba” weer terug komt. Volgens deze geruchten zou de productieversie van de ID.Buzz dus kunnen luisteren naar de beroemde naam van de legendarische T1. De bus met maximaal 23 ramen die nu voor ruim 100.000 euro op de klassieke automarkt te koop staan. Duidelijkheid over de definitieve naam zal er pas kort voor de première zijn.

ID Buzz langs de kust
Volkswagen ID Buzz langs de kust

Bekende bodemplaat

Met de ID.Buzz maakt VW ook zijn grootste model tot nu toe op de nieuwe elektrische bodemplaat (MEB). De bodemplaat, die ook dienst doet als basis voor VW ID.3, Skoda Enyaq en Audi Q4 e-tron, heeft in de onderkant ruimte voor extra accu’s. Omdat VW zijn energieopslag in een frame tussen de assen regelt, betekent een verlengde wielbasis ook meer mogelijke batterijcellen. De E-Buzz werkt met 400 volt en een snellader met een maximaal laadvermogen van 135 kW. De actieradius ligt dan rond de 550 km.

Wanneer wordt hij verwacht?

In de basisversie komt de ID.Buzz alleen met achterwielaandrijving. Een gemeenschappelijk kenmerk met de voorouder T1 die ook vertrouwde op de motor achterin en achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving wordt mogelijk een optie. Over de prestaties van de e-machines is het nog puur speculeren. Volkswagen hoopt de elektrische bus begin 2022 te kunnen introduceren.

Het bericht ID.buzz komt zo, icoon wordt up-to-date verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl