Geen autogek zal dit gemist hebben: vorige week kondigde de Europese Commissie de Green Deal aan. Het doel is om Europa in 2050 klimaatneutraal te hebben, met als tussenstap in 2030 een 55-procent reductie in de CO2-uitstoot ten opzichte van 1990. Dit hing al een tijdje in de lucht (haha), maar nu is ook uitgelegd hoe ze het voor elkaar willen gaan krijgen. Zo zouden water- en luchttransport worden belast en moet 40 procent van alle energie groen worden opgewekt. En, voor ons soort mensen de grootste klap: vanaf 2035 zouden er in Europa geen nieuwe auto’s op benzine of diesel meer worden verkocht.

Let wel, één: het is momenteel nog een plan, geen voldongen feit. Eerst volgt er nog een hoop gekibbel tussen de lidstaten. En twee: het gaat om nieuwe auto’s. Je hobbyproject wordt je dus niet afgepakt en je mag gerust nog een tweedehandsje kopen. Het roept echter wel vragen op. Zoals: is er überhaupt nog een toekomst voor de benzineauto? Wij denken van wel. Op dit vlak heeft niemand de wijsheid in pacht, dus hier zijn een paar zaken die je je wellicht afvraagt – met wat door ons uit de lucht gegrepen antwoorden.

Ben ik een slecht mens als ik wil dat mijn benzineauto een toekomst heeft?

Nee hoor, tut tut. Je bent gewoon een kind van de 20e eeuw, waarin brandstof nog rijkelijk mocht vloeien. Wij ook. Kun je niets aan doen en is ook niets om je voor te schamen. Er komt echter wel een energieommezwaai aan. En daar zul je je vroeg of laat toch een beetje bij neer moeten leggen.

Waarom doen we zo moeilijk om een beetje CO2?

Logische vraag. Immers: je ademt het spul zelf ook uit, en jij hoeft toch ook niet elektrisch te worden? Te veel broeikasgas in de lucht vormt echter een probleem, zoals sommigen nog betwisten, maar de wetenschap overweldigend uitwijst. Er zijn meer dingen die we daaraan kunnen en moeten doen, zoals kappen met bossen kappen. Maar uitstootvrij transport en vervoer, dat zou ook een leuk steentje bijdragen.

Waarom moeten wij per se vooroplopen?

Vanuit Europa is dat nu eenmaal de ambitie. Maar, tja, toegespitst op Nederland vragen wij het ons ook weleens af. Je kunt stellen dat zelfs als de uitstoot in ons kleine landje naar nul gaat, de wereld er nog niets mee opschiet. Wij namen in 2019 slechts 0,42 procent van de mondiale CO2-uitstoot uit fossiele brandstof voor onze rekening. (Daarvan is overigens niet meer dan 3,4 procent – iets meer dan 0,01 procent van het wereldwijde totaal – toe te kennen aan vervoer over land.) Je kunt zelfs stellen dat de torenhoge kosten die met onze landelijke vergroening gemoeid zijn dus per saldo niets uithalen. Maar wat je er ook tegenin wilt brengen, het valt uiteindelijk altijd te pareren met één dooddoener: nietsdoen is ook geen optie. Iedereen moet meehelpen, samen de schouders eronder, et cetera.

BMW M5 tanken tijdens het driftenFoto(‘s): BMW

Moeten we straks dan alle auto’s ter wereld vervangen door elektrische? Dát geeft pas een hoop uitstoot…

Eens. Daarom berichten wij ook altijd verrukt over ideeën die de levensduur van bestaande auto’s kunnen verlengen. Zoals synthetische brandstof of zelfs een conversie naar perslucht. Allemaal kennen ze hun mitsen en maren en ze zullen geen eenduidig antwoord zijn op de wereldwijde energiekwesties. Maar als we 1,4 miljard nog prima functionerende auto’s op een minder klimaatbelastende manier kunnen blijven gebruiken – in plaats van ze zonder pardon op de schroothoop te schuiven en te vervangen – is dat zonder meer een goede zaak. Juist ook voor de planeet, lijkt ons.

Is er dan toch een toekomst voor de benzineauto?

Mocht je onze inschatting iets waard vinden: wij denken dat je heus van je zes-in-lijn of V8 zult kunnen blijven genieten. Misschien zul je ‘m op een zeker moment niet meer dagelijks inzetten, omdat ie uit stadscentra wordt geweerd of omdat de (nieuwe groene) benzine wel erg prijzig is. Sowieso zal het alleen nog maar duurder worden om ermee te rijden. Maar dat ie verboden wordt? Dat zien we eigenlijk niet gebeuren. Dat gaat het doel voorbij. Daarbij: jouw trots uit 2010 is tegen die tijd zo’n beetje een oldtimer, dus als het echt moet, valt nog de strohalm van cultureel erfgoed aan te grijpen.

En de mensen die eigenlijk niks ophebben met auto’s en alleen maar van A naar B willen – oftewel, het overgrote deel van de weggebruikers? Die zullen overstappen op een alternatieve aandrijving. Want straks is dat goedkoper en gemakkelijker dan door blijven tuffen in een benzineleaser of een Aygo met drie wieldoppen. En dat leeuwendeel van de bestuurders zal het verschil maken waar de maatregelen op aansturen. Dus: of er nog een toekomst is voor je geliefde benzineauto? Maak je niet al te sappel – het komt vast goed.