Kia EV6: 1e rij-indruk

TopGear stapt net uit de nieuwe Kia EV6. In ons komende nummer lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Kia EV6
Uitvoering: Plus 77,4 kWh
Locatie: Marbella
Weersomstandigheden: 24 graden en zonnig

Wat is dit precies?

De Kia EV6, de eerste volledig als EV ontwikkelde auto van het merk. Hij staat op hetzelfde platform als de Hyundai Ioniq 5, al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen.

Wat is er zo bijzonder aan de Kia EV6?

Onder meer dat ie op 800 volt draait, supersnel kan laden (10 tot 80 procent in 18 minuten) en dat ie over vehicle-to-load-capaciteiten beschikt. Je kunt ’m dus gebruiken om energie terug aan de grid te geven of om er andere dingen mee op te laden. Nu vooral geinig, ooit vast erg handig.

Hij ziet er ook bijzonder uit.

Ja, Kia is een nieuwe designrichting ingeslagen: nieuw logo, nieuwe lijnen. De EV6 is minder extreem dan z’n Hyundai-broertje, maar nog altijd een opvallende verschijning. Vooral dat achterlicht dat ook dienstdoet als spoiler vinden we leuk gevonden.

En vanbinnen?

Veel ruimte, twee schermen, een paneeltje dat dienst kan doen als radio én als airco. Nogal vlakke stoelen, een zwevende middenconsole, vriendelijke kleuren en materialen. De Kia EV6 steekt mooi in elkaar, al vergt de bediening van z’n infotainment wat oefening. Uiteraard zijn er rijhulpjes en connectiviteit te over.

Hoe rijdt de Kia EV6?

Kia besteedde veel aandacht aan het onderstel. De EV6 moest allesbehalve braaf worden in z’n weggedrag, en dat is wonderwel gelukt. Speciaal ontwikkelde dempers houden z’n gewicht mooi in toom en z’n achterkant reageert zelfs levendig en brutaal als we ’m door de bergen smijten. Extreem snel is deze versie met enkele motor niet (0 naar 100 in 7,3 seconden), maar plezierig is ie zeker. En efficiënt: volgens WLTP-opgave kan ie 528 kilometer ver komen.

In wat voor versies komt de Kia EV6?

Je kunt nog een kleinere accu krijgen: de Nederlandse vanafprijs is 44.595 euro. De versie die wij reden, kost 52.095 euro. Dan is er een AWD-versie met twee motoren en 325 pk (0 naar 100 in 5,2 seconden), die kost minimaal 54.595 euro. Straks volgt nog de uitsmijter, de EV6 GT, met 585 pk en een prijs van 63.595 euro.

Lees onze rijtest van de Kia EV6 in TopGear Magazine 197, vanaf 28 oktober in de winkel!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *