Kia EV6 GT: eerste ‘dedicated’ EV van Kia

Kia EV6 GT: eerste ‘dedicated’ EV van Kia

Kia onthult de EV6, EV6 GT-line en EV6 GT. De EV6 is Kia’s eerste auto die vanuit de basis ontworpen is met de focus op volledig elektrisch rijden. Kia had al EV’s, maar dat waren geëlektrificeerde brandstofauto’s. Volgens Kia kan de EV6 maar liefst 510 kilometer afleggen op één acculading. De EV6 GT is een extra krachtige variant van de EV6; dit is de snelste productie Kia ter wereld. In dit artikel zoomen we in op alle details van de EV6!

Kia EV6 GT-line profiel

Kia EV6 specs

De aandrijving van de EV6 is op verschillende manieren samen te stellen; met één elektromotor op de achterwielen of twee elektromotoren die alle vier de wielen aandrijven. Daarnaast zijn er twee verschillende accupakketten te kiezen (58 kWh en 77,4 kWh). Afhankelijk van de samenstelling, krijgt de auto een andere naam. Zo heb je de ‘gewone’ EV6, de EV6 GT-line. Er komt ook een extra krachtige topversie van de EV6 met twee motoren en het grote accupakket. Die gaat EV6 GT heten.

EV6 GT
Kia EV6 GT: de krachtigste versie van de EV6

De prestatiecijfers zijn indrukwekkend voor een Kia. De vierwielaangedreven EV6 met twee elektromotoren heeft 325 pk en accelereert naar de 100 km/u in 5,2 seconden. De extra sterke EV6 GT heeft een vermogen van 577 pk en knalt van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden. Wil je zo ver mogelijk komen zonder bij te laden? Dan kun je beter de RWD versie met het grote accupakket nemen: die heeft een actieradius van 510 kilometer.

Laden en ontladen

Volgens onze eigen berekening kan de Kia EV6 maximaal 180 kW DC laden. Kia Nederland heeft ons laten weten dat de piek minimaal 200 kW bedraagt. Bij DC laden kost het 18 minuten om de accu van 10% – 80% laden. Dat komt overeen met 100 kilometer bijladen binnen 5 minuten. Bij de pomp een broodje uitkiezen, een latte macchiato bestellen en het toilet bezoeken duurt waarschijnlijk lang genoeg om de volgende stop te kunnen bereiken. Deze laadtijden, het ruime interieur en een trekgewicht van 1.600 kg maken de EV6 een elektrische auto waar je prima mee op vakantie kan.

EV6 GT-line bovenaanzicht

Vergelijkbaar met de IONIQ 5

Hyundai en Kia zijn beide in het bezit van Hyundai Motor Group. Het is dan ook geen geheim dat de twee merken techniek uitwisselen. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook al bij de Hyundai KONA Electric en de Kia e-Niro: die beschikken over dezelfde accupakketten en elektromotoren. Zo zijn ook de EV6 en de IONIQ 5 aan elkaar verwant. De Kia EV6 krijgt een 800 volt systeem en een V2L-functie, net zoals de IONIQ 5. Beide auto’s staan bovendien op het E-GMP-platform; een onderstel dat Hyundai speciaal ontwikkelde voor de bouw van volledig elektrische voertuigen.

Nieuw design

Qua looks slaat Kia een heel nieuw pad in. Kia duidt de nieuwe designtaal zelf aan met de term ‘opposites united’: een stijl waarin contrasten samenkomen. Waar de IONIQ 5 vooral geometrische lijnen heeft, zien we op de EV6 een samenspel van geometrische en organische vormen. Ook heeft de Kia EV6 veel doorlopende lijnen, zoals de koplampen die in de voorste wielkasten overlopen en de golving van de sideskirts die na het achterwiel doorlopen in het achterlicht. De kont heeft veel weg van de Aston Martin DBX, een Britse super-SUV die ook zo’n doorlopend achterlicht over de hele breedte heeft. Als dit de voorbode is van alle nieuwe Kia ontwerpen, dan ziet de toekomst er helemaal niet slecht uit voor de Koreaanse autobouwer.

De DBX-achtige achterzijde van de EV6
Was Kia’s designer geïnspireerd door de Aston Martin DBX bij het ontwerpen van de kont?

EV mét frunk

Een kijkje in het interieur verraad opnieuw de samenwerking met Hyundai. Achter het stuur zit een groot gebogen scherm, dat doorloopt tot het midden van het dashboard. Dat zagen we ook al in de IONIQ 5. Op de middenconsole zit de start- en stopknop en een draaiknop waarmee je de rijrichting selecteert. De EV6 krijgt ook een frunk: een opbergruimte voorin. De inhoud daarvan is 52 liter als je een RWD EV6 kiest en 20 liter als je voor de vierwielaangedreven EV6 gaat.

Groene details in het interieur van de EV6 GT
Het interieur van de Kia EV6 GT

Afwijkend met een reden

Onderhuids mogen de EV6 en de IONIQ 5 veel op elkaar lijken, maar qua vormgeving verschillen ze als dag en nacht. Het compleet afwijkende design is geen vreemde keuze van Kia. Hiermee onderscheidt de EV6 zich juist van de IONIQ 5, wat betekent dat de Kia weer een andere doelgroep aanspreekt dan Hyundai.

Het bericht Kia EV6 GT: eerste ‘dedicated’ EV van Kia verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *