Kia Niro is nieuw, heeft sideblades

Nederland is dol op de Kia Niro. De auto rijdt bescheiden en onopvallend door het Nederlandse verkeer, maar let er maar eens op hoeveel Niro’s er hier rijden. De verkoopcijfers bevestigen dit, want de Niro staat dikwijls in de top vijf en regelmatig zelfs op nummer één van de maandverkopen. En logisch, want als je een elektrische auto wilt met gunstige specificaties en een prima prijs, dan kom je snel bij Hyundai of Kia uit. Ook is de Niro er als hybride en plug-in hybride. Een van de populairste auto’s van Nederland is nu vernieuwd – en hij is een stuk opvallender geworden.

Sideblades op de Niro

Wat nog meer opvalt dan de rest van de nieuwe Niro zijn de zwarte delen op de zijkant. Deze doen ergens denken aan de sideblades van de eerste generatie Audi R8. Zo’n brede c-stijl is ook een belangrijk stijlelement voor de Volkswagen Golf, waarbij sommige liefhebbers hem weleens in een contrasterende kleur uitvoeren. Toeval of inspiratie, zeg jij het maar. Een ander design-element voor de Kia Niro is de ‘tiger face’ aan de voorkant, een evolutie van de ‘tiger nose-grille‘ die de benzineauto’s hadden.

Er wordt wat afgerecycled

De hemelbekleding in de Kia Niro is gemaakt van gerecycled behang. We vragen ons dan gelijk af: waar vind je specifiek oud behang? Wij mieteren dat altijd bij het papier. Goed, de stoelen zijn bekleed met stof gemaakt van onder meer eucalyptusbladeren. De lak op de deurpanelen is zonder benzeen, tolueen of xyleen-isomere, dit schijnt beter te zijn voor het milieu. Op de rest van de auto zit dan blijkbaar wel lak met deze nare stofjes. We doen er een beetje lacherig over (hoge bomen, dan mag dat), maar het is uiteraard een goede zaak dat Kia kijkt naar de impact van de productie.

De Kia Niro: de prijs en de motoren

De prijs van de Kia Niro is nog niet bekend, net als alle definitieve specificaties. Wel laat het merk weten dat de Niro opnieuw komt als hybride zonder stekker, hybride mét stekker en als volledig elektrische auto. Wat dat betreft verandert er dus weinig. We gokken dat ook de motorspecs niet heel veel zullen afwijken van de huidige versie, maar dat vooral de PHEV en EV verder zullen komen dan eerst na een bezoekje aan de laadpaal.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *