Klagen over andere weggebruikers is gezond

Niemand kan goed autorijden, daar is iedereen het over eens. De uitzondering ben je natuurlijk zelf, want jij kan het als enige wel. Dat is tenminste wat keer op keer uit onderzoek blijkt. Het is dan ook heel logisch dat er dagelijks wat frustraties zijn in het verkeer. Moet je je dan stilletjes verbijten? Nee, het is gezonder om te klagen over andere weggebruikers. Niet overdreven of met veel agressie, maar gewoon tegenover je passagier of even in jezelf. Provoceer de andere weggebruikers juist niet.

Waarom klagen over andere weggebruikers gezond is

Robin Kowalski, hoogleraar aan de Clemson Universiteit, is van mening dat het gezond is om te klagen. Het ventileren van je klachten kan probleemoplossend werken. Het opkroppen van je frustraties kan ervoor zorgen dat je terechtkomt in een neerwaartse spiraal van negativiteit, en dat is niet goed. ‘Klagen is idealiter volledig oplossingsgericht’, bevestigt Tina Gilbertson, een psychotherapeut en auteur van Constructive Wallowing. ‘Gevoelens erkennen is gezond, het is fysiologisch goed voor je en het is goed voor je emotionele gezondheid.’

Beter dan agressie

Er zit wel wat in. Als je na een krachtterm of twee je frustraties weer los kunt laten, dan is de kous af. Dat klinkt als een betere deal dan wilde handgebaren maken en ergere situaties uitlokken. Het klinkt nog veel beter dan idiote acties zoals een brakecheck. Dus, klaag gerust tegen je passagier over andere weggebruikers of mompel wat in jezelf, dat is gezond. Een welgemeende ‘tjonge, jonge, jonge’ is √°ltijd geoorloofd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *