Koenigsegg wil vulkaanbrandstof

Semi-actieve vulkanen zijn anno 2021 niet louter meer mooie stukken vastgoed voor kwaadaardige genieën, of dingen die vluchtschema’s verstoren. Een bedrijfje in IJsland wil de uitstoot van vulkanen gebruiken om brandstof te maken. De Zweedse autobouwer Koenigsegg is erg geïnteresseerd in deze vulkaanbrandstof en denk zelfs dat de hypercars er CO2-neutraal op kunnen rijden. Toch fijn dat ze op die manier aan hun klanten denken: zo hoef je je met 1.000 pk geen zorgen te maken over de ijsbeertjes.

Wat is vulkaanbrandstof?

‘Er is dus technologie uit IJsland, die is daar uitgevonden, waar ze de CO2-uitstoot van semi-actieve vulkanen omzetten in methanol’, zegt Christian von Koenigsegg tegen Bloomberg. Met deze methanol kan vervolgens biobrandstof worden gemaakt. Hij ziet het zo voor zich dat de schepen die de nieuwe biobrandstof vervoeren ook op het spul draaien, zodat het hele proces CO2-neutraal is. Koenigsegg vat het goed samen: ‘Je hoeft de planeet niet te vervuilen omdat je een snelle, interessante sportauto hebt.’

Het zuivert de lucht zelfs

Volgens Koeningsegg zijn de auto’s op de brandstof niet alleen CO2-neutraal, ze ruimen zelfs de lucht op. ‘Je kunt met de juiste nabehandelingssystemen, afhankelijk van de omgeving waarin je je bevindt, de deeltjes in de atmosfeer opruimen terwijl je de motor gebruikt.’ Als je hoog door de schone Zwitserse Alpen rijdt, zal het meevallen, maar in een vieze stad kunnen de filters in de uitlaatsystemen delen van de lucht juist reinigen.

Wanneer komt de vulkaanbrandstof?

De eerste keer dat Christian von Koenigsegg iets liet vallen over vulkaanbrandstof was al in 2020. Net als bij andere synthetische brandstoffen hoef je niet te verwachten dat je het morgen bij de pomp kunt halen. Het is goed dat veel automerken zich bezig houden met de CO2-neutrale peut. Zo is er in de toekomst een plekje voor benzinemotoren naast de elektrische auto.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *