De Alfa Romeo 155 V6 TI is typisch zo’n creatie uit de autogeschiedenis waar je niet op kunt haten. Iedereen vindt dit ding cool, dat weten we zeker. Al is het niet vanwege de V6 die 11.800 tpm kan draaien (en nog belangrijker: het geluid wat er dan vrijkomt), dan is het wel vanwege de outfitjes die de auto draagt. Deze Alfa Romeo 155 V6 TI draagt J├Ągermeister-kleuren, maar de bekendste is waarschijnlijk de knalrode waarin Nicola Larini de Duitsers in hun eigen DTM-kampioenschap versloeg. En dan was er ook nog een geweldige Martini-155.

We hebben goed nieuws, want deze Alfa Romeo 155 V6 TI staat in Frankrijk en mag op 2 februari naar een nieuw baasje. Deze J├Ągermeister-racer met chassisnummer 005 racete in 1995 en 1996 mee in het DTM- en ITC-kampioenschap. Met Michael Bartels achter het stuur kwam deze 155 als eerste over de finishlijn van beide DTM-races op Diepholz in 1995.

In 2017 werd de auto volledig gerestaureerd voor een bedrag van 170.000 euro. De V6-motor en de transmissie zouden alleen nog maar een rollerbanksessie gezien hebben. Jij zou de eerste kunnen zijn die de zescilinder weer naar de 11.800 tpm jaagt op het circuit. Je krijgt alleen twee reservewielen en de bijbehorende computerapparatuur bij de aankoop. Misschien dus wel een beetje voorzichtig omgaan met de spullen.

Specificaties Alfa Romeo 155 V6 TI

De carrosserie van deze Alfa bestaat voor het grootste gedeelte uit koolstofvezel. Als je het gewicht van 1.040 kilo dan nog aan de zware kant vindt, dan wist je waarschijnlijk niet dat de Alfa Romeo 155 V6 TI vierwielaandrijving heeft. Zeker: de 420 pk van de V6 gaat naar alle wielen, waarbij het grootste deel naar de achterwielen gaat. De topsnelheid ligt tussen de 260 en 300 km/u, afhankelijk van de gekozen eindoverbrenging. Hij gaat bij RM Sotheby’s onder de hamer op 2 februari. Een geschatte prijs is nog niet afgegeven.