Lada Niva Camper kost een prikkie

Een Lada Niva fysiek vanuit Rusland naar Nederland rijden, dat zal geen probleem zijn. Het bewegende stuk oerblik is al sinds 1977 in productie en ‘niet kapotgaan’ zit inmiddels wel redelijk in de genen. Het grootste obstakel zijn de dwingende ogen van de RDW-keurmeester als je het ding op Nederlands kenteken wilt krijgen. De oude Russische techniek staat niet bekend om zijn zuinigheid en er staat je een flinke klap BPM te wachten als je het ding wilt importeren. Nu weten we niet zeker of deze Lada Niva Camper aan de Nederlandse eisen voor een camperkenteken voldoet (met lagere, niet aan de uitstoot gelinkte BPM). Maar zo niet, zie ‘m dan als een leuke optie om ooit te huren in het buitenland.

Deze Lada Niva Camper van ombouwer Lux Form kost in Rusland namelijk slechts tussen de 1,6 en 2,1 miljoen roebel, wat neerkomt op zo’n 18.000 tot 24.000 euro. Daarvoor rij je tegenwoordig in Nederland net een Ford Fiesta. Voor het schijntje krijg je bekleding gemaakt van een gevilde geschiedenisleraar, een toilet dat gelijk een yogalesje is en een bed dat ongetwijfeld vertrouwd aanvoelt voor mensen die tegen hun partner zeiden dat ze ‘er inderdaad wat dik uitzien in die broek’. Er is zelfs een klein keukentje en een koelkast in de Lada Niva Camper.

Wacht even, dit ding heet toch een Lada 4×4?

De Lada Niva ging een paar jaar geleden verder onder de naam Lada 4×4. Ergens aan het begin van dit jaar besloot Lada die verandering weer terug te draaien. Het charmante vierkante ding heet nu de Lada 4×4 Legend. Door de jaren heen werd ie iets gemoderniseerd met nieuwe bekerhouders en dat soort ongein, maar in de basis is het nog steeds het Russische werktuig van weleer. En daarom misschien ook niet het beste vervoersmiddel om dwars door Europa te rijden.

De Lada Niva Camper is niet snel

Gelukkig rij je tijdens een vakantie vaak langere stukken aaneen. Beter, want het optrekken naar de 100 km/u duurt zo’n 20 seconden. De 1,7-liter viercilinder met 84 pk is niet gebouwd voor snelheid of effici├źntie, het enige doel is dat hij blijft werken. Wel moet een modderig veld bij de camping geen enkel probleem zijn dankzij de vierwielaandrijving. Zou jij ruim 18.000 euro overhebben voor de Lada Niva Camper, plus een klein beetje dan wel heel veel BPM?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *