Het wereldrecord van Max Verstappen (of in alle eerlijkheid: zijn pitcrew) is voorlopig veilig. In 2019 wisselde zijn team de banden van zijn auto in 1,82 seconde en dat is sindsdien niet meer geëvenaard. De nieuwe regels van dit jaar waarbij pitstops verplicht wat langer duren, stelden het record al veilig. En met de nieuwe 18-inch wielen van volgend jaar zal Red Bull het voorlopig zeker behouden.

Volgend jaar gaat eindelijk het nieuwe reglement van de F1 in. De auto’s worden anders, maar ook de wielen veranderen. Dat laatste schijnt nogal een ding te zijn voor de pitstops, zo meldt Auto, Motor und Sport. Want niet alleen zijn de wielen zwaarder (2,5 kilo vóór en 3,5 kilo achter), ze schijnen zich niet makkelijk te laten vastpakken. De nieuwe wielen worden namelijk voorzien van een soort wieldop.

Langere pitstop in F1 door wieldoppen

Voorheen greep de pitcrew het wiel in de 13-inch velg. Door deze goede houvast konden de monteurs razendsnel de wielen eraf halen en een nieuwe erop duwen. Bij de nieuwe wielen gaat dat een stuk lastiger. Door deze verandering en het extra gewicht moet de pitcrew een andere techniek gebruik en daarmee andere spieren aanspreken. Een nieuw trainingsprogramma is daarmee ook vereist.

Alfa Romeo oefende in Barcelona alvast met de nieuwe wielen. De wieldop die je hierboven ziet, lijkt niet het uiteindelijke design te zijn. Waarschijnlijk lijken de definitieve wielen meer op wat je bij de officiële onthulling van de F1-auto van 2022 zag.