Lotus Emira: met AMG-viercilinder

Volgend jaar komt Lotus met een ‘lifestyle-product’ (trap er niet in: het is gewoon een crossover) en in 2025 bouwen ze samen met Alpine een elektrische sportauto. Maar voordat de toekomst hier is, bouwen ze nog één keer een volbloed benzine-sportauto. Zie het als de laatste schranspartij voordat het dieet begint. De Lotus Emira is geen directe vervanger voor de Elise of de Exige – hij moet vriendelijk genoeg zijn om dagelijks te gebruiken.

De motor van de Lotus Emira ligt in het midden van de auto, achter de bestuurder. Naast de 3,5-liter V6 met supercharger (in de basis van Toyota) die we kennen, monteert Lotus voor het eerst ook de 2,0-liter viercilinder van AMG in de sportauto. Het vermogen ligt tussen de 360 en 400 pk, maar het merk zegt nog niet welke motor welk vermogen krijgt. Als we mogen gokken: 360 pk voor de V6 en 400 voor de viercilinder. De 0-100-tijd is minder dan 4,5 seconden en de top ligt maximaal op 290 km/u.

Een handbak voor de Lotus Emira

De Lotus Emira komt met een handbak, vermoedelijk alleen voor de V6. De AMG-viercilinder zal hoogstwaarschijnlijk, net als in de A 45 S waar hij normaal in ligt, een automaat met een dubbele koppeling krijgen. Waarom deze verdeling? De viercilinderversie zal lichter zijn en meer hardcore, meer toegespitst op circuitgebruik – daar past een automaat bij. De V6 is er voor mensen die meer aan hun hoofd hebben dan tijden op het circuit. De lichtste versie van de Emira weegt 1.405 kilo.

Ouderwetse stuurbekrachtiging

De stuurbekrachtiging is niet elektrisch, maar ouderwets hydraulisch. Dit voor een beter gevoel in je vingers. Daarnaast biedt Lotus keuze uit een zachter Tour-onderstel of een stugger Sport-onderstel. Op de optielijst staan plakkerige Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. De afwerking zou volgens Lotus vele malen beter zijn dan bij producten uit het verleden, omdat het merk nu ‘meer premium’ wil zijn.

Wat kost de nieuwe Lotus Emira?

De prijzen van de Lotus Emira beginnen bij 72.000 euro, zonder Nederlandse belastingen. Dat maakt hem niet alleen een interessant alternatief voor de Porsche 718 Cayman of de Alpine A110, maar in Amerika ook voor de Corvette. De plannen zijn om deze auto wereldwijd te verkopen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *