Maserati heeft eindelijk het doek van haar langverwachte tweede act gehaald. De Grecale is zoals de doelgroep tegenwoordig verwacht, een SUV. Gebaseerd op hetzelfde platform als de Alfa Romeo Stelvio, komt de Grecale er als GT, Modena en V6 aangedreven Trofeo. In 2023 komt er zelfs een volledig elektrische variant van het model dat Nederland weer naar de drietand moet brengen.

Maserati Grecale, blauw, grijze achtergrond, configurator
Maserati Grecale

Altijd all-wheel drive, instapper 4 cylinder

Net zoals vele andere sportwagenmerken, heeft Maserati zich moeten overgeven aan de gouden koe dat heet; de SUV. Om bijzondere sportwagens te kunnen blijven maken zoals de MC20, wist de Levante al voor enige stabiliteit te zorgen. De Levante GT Hybrid is met een vanafprijs van 122.846 euro echter nog steeds aan de prijzige kant, hier past dus nog wel een model onder. Goedkoop is de Grecale helaas niet te noemen, maar met een vanafprijs van 100.694 euro is dit toch weer een stap de goede richting in. De ‘baby’ SUV komt standaard met all-wheel drive en een viercilinder die goed is voor 300 pk. Iets hoger op de spec-sheet zit de 330 pk sterke Modena en helemaal bovenaan de berg vinden wij de Trofeo. De king of the hill komt met dezelfde 3-liter Nettuno motor als in de MC20 en produceert 530 pk uit zijn 6-cylinders. 0-100 is bereikt in 3,8 seconden en de topsnelheid zit op 285 km/u.

zwarte voorgrond, gele Maserati Grecale, dakkoffer, bagageruimte
1030 liter bagageruimte

Praktisch maar sportief

Maserati heeft vele tumultueuze periodes meegemaakt, maar lijkt inmiddels weer op volle toeren te draaien. Dankzij het halo-model in de Maserati MC20 en de belofte om de EV-boot niet te missen, zet het merk uit Modena goede stappen voor de toekomst. Daar is de Grecale een integraal plan in maar Maserati wilt duidelijk maken dat het niet zomaar een SUV is. Zo is de agressieve neus van zijn sportieve broer overgenomen en ligt de SUV laag op de grond. Een leuke touch zijn de boomerang geïnspireerde achterlichten die een comeback maken. Praktisch is de Grecale ook, want in de kofferbak van de Grecale is er standaard 535 liter aan ruimte. Mocht dit nog niet genoeg zijn, dan adviseren wij om voor de Trofeo te gaan die dankzij het gebrek aan een Mild-Hybrid systeem 570 liter kwijt kan. Combineer dit met een officiële Maserati dakkoffer van 460 liter en een fietsendrager voor 3 en je vakantie kan niet meer stuk. Of deze geschikt zijn voor een rit naar de Alpen met 285 km/u is vooralsnog niet bekend.

Witte auto, rood interieur, deuren open, Maserati
Interieur Maserati Grecale

Volledige elektrisch in 2023

Er komt naast al het benzine geweld ook een volledig elektrische Grecale genaamd Folgore, Italiaans voor bliksem. Deze donderslag op wielen komt met onder andere met een 105 kWh accupakket en 800nm trekkracht. Dit is 6,5 kWh minder dan de grotere BMW IX50, dat met een WLTP bereik van 630 km een flink bereik heeft. Ga er daarom maar vanuit dat de Maserati Grecale Folgore een WLTP bereik van 550 km+ zal hebben. Een exacte prijs is van deze uitvoering nog niet bekend.

Het bericht Maserati Grecale als Trofeo en volledig elektrisch in 2023 verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl