Niet alle auto’s hebben als voornaamste doel om zo efficiënt mogelijk van A naar B te komen. Als dat zo zou zijn, dan bouwde Lamborghini personenbusjes met driecilinders. Om die reden denken we dat er best een plekje is in de duurzame toekomst voor waterstofmotoren. Het produceren van waterstof is niet de efficiëntste manier om met energie om te gaan en het verbranden van het spul zorgt al helemaal niet voor het beste rendement – maar mooie techniek is het wel.

Daarom zijn we blij met dit nieuwtje. Volgens het Japanse Bestcar werkt Mazda nog steeds aan een wankelmotor op waterstof. De meeste automerken die zich toeleggen op waterstof, kiezen voor een brandstofcel. Hierbij wordt waterstof omgezet in elektriciteit en daarmee wordt een elektromotor aangedreven. De wankelmotor gebruikt de waterstof op dezelfde manier als benzine. Exacte details van een eventuele toepassing zijn schaars. De nieuwe motor zou binnen drie jaar onthuld moeten worden.

Waarom een wankelmotor op waterstof goed werkt

Waterstof gedraagt zich onvoorspelbaar, waardoor het spul lastig te gebruiken is in een conventionele verbrandingsmotor. Zogenaamde ‘heat spots’ (warme plekken) in de motor zorgen ervoor dat waterstof ontbrandt op ongewenste momenten. Een wankelmotor heeft door zijn bijzondere constructie geen ‘heat spots’. Hierdoor zou de wankelmotor heel geschikt zijn om op waterstof te draaien. Volgens de bronnen van Bestcar zou Mazda een elektrische turbo op de wankelmotor zetten.

Niet de eerste keer

In 2004 reed Mazda al met waterstof-wankelmotoren in Japan. Je kon er daar zelfs eentje leasen. De omgebouwde RX-8’jes konden op zowel waterstof als benzine rijden. Later bouwden ze de techniek ook in de Mazda 5. De eerste wankelmotor op waterstof van Mazda stamt al uit 1991. Er waren in de jaren negentig zelfs Mazda MX-5’jes met waterstof-wankelmotoren. Naast brandstofcelauto’s werkt bijvoorbeeld Toyota ook aan een raceauto die waterstof laat ontbranden.

Lees ook: De nadelen van waterstofauto’s

Mazda wil op dit moment nog niets loslaten over de nieuwe wankelmotor. De nieuwe wankelmotor kan als aggregaat (of range extender) gebruikt worden bij elektrische auto’s, maar uiteraard ook als losse aandrijfbron. In een ideale wereld komt het merk toch nog met de wonderschone Mazda RX-9 – en dan het liefst met een wankelmotor, achterwielaandrijving en een handbak. Al is dat financieel gezien waarschijnlijk geen haalbare propositie. Hieronder krijg je een voorproefje van hoe zo’n wankelmotor klinkt.

Zo klinkt een wankelmotor op waterstof