Mercedes-AMG CLS 63 Shooting Brake door Pogea (742 pk!)

Zo maken ze ze niet meer – letterlijk. Want de Mercedes-AMG CLS 63 Shooting Brake werd alweer jaren geleden uit productie genomen. De snelste versie van de mooiste CLS mocht helaas maar één generatie lang bestaan. Bij de Duitse tuner Pogea Racing zijn ze daar verdrietig over, zo blijkt. Eigenaar Eduard Pogea besloot om de bijzondere AMG beet te pakken en zijn eigen ‘eenhoorn’ te creëren. Het resultaat is deze matgrijze CLS Shooting Brake.

Het kloppende hart, zoals bij elke AMG uit die tijd, is een 5,5-liter biturbo V8. Pogea rustte ‘m uit met een aangepaste turbo en een grotere intercooler en waterpomp, plus ‘Stage 3’ tuning voor de zeventraps automaat. Het vermogen steeg van 585 naar 742 pk en het koppel blijft nu steken op een bescheiden 1.114 Nm. De tuner heeft de CLS opgejaagd tot 329 km/u en beweert in grappig Engels dat de auto bij die snelheid nog ‘voorwaartse druk’ overhad. Dan weet je dat.

Andere aanpassingen aan de Mercedes-AMG CLS 63 Shooting Brake

Van KW Automotive werd een nieuwe voorwielophanging gemonteerd. Pogea programmeerde de luchtvering zo dat de gehele auto 25 millimeter dichter bij de grond kwam te liggen. Hier en daar werden koolstofvezel accenten toegevoegd en binnenin vinden we een 12,5-inch Android-scherm en wifi. Zoals te doen gebruikelijk bij deze tuner werd de carrosserie uitgevoerd in Stealth Grey. Bijpassende 20-inch wielen met Michelin Pilot Sport 4S-rubber zijn de vier kersen op de taart.

Eduard Pogea heeft de auto Lorenzo gedoopt en is trots op zijn tweezijdige karakter. ‘Je kunt meer dan 300 km/u rijden en je nog veilig en ontspannen voelen. Of je kunt rustig rijden en niet meer dan 8,8 l/100 km verbruiken.’ Hij voegt eraan toe: ‘Een van de laatst gebouwde CLS Shooting Brakes is nu uitgebreid, effectief, krachtig maar ook conservatief verfijnd.’

Deze Mercedes-AMG CLS 63 Shooting Brake is een one-off, maar als je nog zo’n auto hebt rondslingeren en dezelfde behandeling wenst, kun je ongetwijfeld bij Pogea aankloppen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *