AMG weet ook wel dat niet iedereen zit te wachten op een plug-in hybride. De tegenstanders vinden de PHEV’s maar zwaar en onhandig. Hoe je deze sceptici stil krijgt? Overstemmen met een belachelijke hoeveelheid vermogen – en dat is precies wat de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 S E Performance doet. De nieuwe PHEV-versie is de krachtigste AMG ooit gebouwd. Het systeemvermogen van de V8-motor en de elektromotor op de achteras is 843 pk en meer dan 1.400 Nm.

Het cijfertje ’73’ blijft uit

Dat deze krachtige PHEV onderweg was, dat was al langer bekend. De algemene aanname was echter dat hij het cijfertje ’73’ zou krijgen. Mercedes en AMG kiezen er toch voor om de auto gewoon ’63’ te noemen. Als je je afvraagt waar dat voor staat: vroeger hadden AMG’s een 6,3-liter V8. Dat werd een paar jaar terug al 6,2 liter. De nieuwste generatie AMG’s heeft een 4,0-liter V8, maar houdt de 63-naam, zoals deze GT.

Specificaties Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Voorin ligt dezelfde 4,0-liter V8 met 639 pk als voorheen. De elektromotor van 204 pk zit op de achteras en is voorzien van een tweetraps transmissie die bij 140 km/u opschakelt. Zelfs in de volledig elektrische modus is vierwielaandrijving een mogelijkheid. Door de overdaad aan power is een 0-100-tijd van 2,9 seconden mogelijk. De 0-200-sprint duurt minder dan 10 seconden en een top van 316 km/u is haalbaar. Schakelen doet een negentraps automaat trouwens voor je. Zowel de V8 als de elektromotor is aangesloten op het vierwielaandrijvingssysteem.

De batterij

De batterij is 6,1 kWh groot en weegt 89 kilo. Volgens Mercedes is de energiedichtheid van de accu twee keer zo hoog als die van normale EV-batterijen. De cellen en de koeling zijn speciaal ontwikkeld om zo snel mogelijk de energie af te geven en terug te winnen. Dat betekent dat er altijd energie beschikbaar is om de 843 pk aan te spreken. De volledig elektrische actieradius is slechts 12 kilometer. Het totale gewicht van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is nog niet bekend. Ook de prijzen volgen later.