Mercedes CLK GTR moet 10 miljoen opleveren

Zeker, ook jij hebt 10 miljoen liggen. Als je je eurootjes omrekent naar de Venezolaanse bolivar, tenminste. Elke euro is ruim 4 miljoen bolivar. Daarmee ga je het helaas niet redden om deze Mercedes CLK GTR mee naar huis te nemen. De veilmeester van Gooding & Company verwacht dat het winnende bod ergens tussen de 8 en de 10 miljoen dollar zal zijn. Dat is ergens tussen de 6,5 en 8,5 miljoen euro.

Deze Mercedes AMG CLK GTR is nummertje negen van de in totaal twintig exemplaren. Het merk bouwde ook nog eens vijf roadsters. De 6,9-liter V12 produceert ruim 600 pk en 775 Nm. De 0-100-tijd van 3,8 seconden is nipt sneller dan een Mercedes-AMG A 45 S, wat vooral aangeeft hoe snel hete hatchbacks tegenwoordig zijn. Aan de topsnelheid van 344 km/u kan de A-klasse niet tippen. De raceversie (en de reden dat deze auto überhaupt bestaat) won in 1998 élke race in het FIA GT-kampioenschap.

De Mercedes CLK GTR is een goede investering

In 2018 schreven we over exact deze Mercedes CLK GTR. De auto werd toen afgehamerd in Californië voor 4,5 miljoen dollar. De (geschatte!) waarde is in drie jaar dus verdubbeld. Hij staat nu wederom op de Pebble Beach Concours d’Elegance te wachten op een goed bod. De huidige eigenaar reed nauwelijks met zijn investering, want de tellerstand is slechts 1.442 kilometer. Oorspronkelijk werd deze auto in Duitsland gekocht, waarna hij in 2005 verhuisde naar Hong Kong.

Alles speeltjes zijn aanwezig

In de jaren negentig was de Mercedes CLK GTR de duurste nieuwe auto ooit met een prijskaartje van omgerekend zo’n 1 miljoen euro. In 2016 ging een exemplaar voor zo’n 2,5 miljoen euro. De eerste eigenaar deed er goed aan om alle extraatjes te bewaren. De boekjes, het gereedschap en zelfs de houten steunen voor de hydraulische krik is aanwezig. De auto is voor het grootste deel gelijk aan de raceauto, maar Mercedes voegde voor de aardigheid wel ABS en airco toe.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *