Een elektrische auto met een actieradius van 1.000 kilometer, die kun je niet op je oprit parkeren zonder dat ie een Noord/Zuidlijntje doet. Tenminste, dat zou je denken. Toch ziet Mercedes een toekomst waarin elektrische auto’s prima de magische grens van 1.000 kilometer actieradius kunnen passeren zonder dat je volledige oprit verzakt. Je kijkt naar de Mercedes Vision EQXX, een volledig elektrische auto die die afstand met minder dan 100 kWh batterijinhoud moet kunnen rijden.

De makkelijkste oplossing voor een grotere actieradius is een grotere accu. Het probleem dat je dan krijgt, is dat het gewicht toeneemt, waardoor je een n├│g grotere accu nodig hebt. Zo beland je in een opwaartse spiraal van gewicht en formaat. Bij de Mercedes EQXX besloot het merk te focussen op een laag gewicht en dito luchtweerstand. Zo is deze EQXX 40 procent lichter dan de EQS en een stuk kleiner. Overigens is het nog geen vedergewicht: de gladde EV weegt alsnog 1.750 kilo.

Op jacht naar actieradius

Elk stukje van de auto is onder de loep genomen om de laatste kilometer eruit te persen. Alle onderdelen werden geoptimaliseerd op gewicht, luchtweerstand, wrijving, hitte en elektrische weerstand – tot aan de soldeerpuntjes aan toe. De auto doet denken aan de gekke Volkswagen XL1 die ook hypereffici├źnt was, maar dan met twee deuren minder en een kleine dieselmotor. Al kom je overigens al snel op deze vorm uit als je een lage luchtweerstand wilt. De Mercedes EQXX zou zo’n 10 kilometer per kWh moeten kunnen halen.

Is de Mercedes EQXX geen suffe toekomstdroom?

De batterij, de motor en alle materialen zouden levensvatbaar moeten zijn. Er ligt dus geen gekke solid-state accu onder de vloer, maar gewoon een accu zoals Mercedes nu ook gebruikt. Bovendien staat de EQXX op het toekomstige MB.EA-platform dat in 2024 moet komen. Of deze exacte Mercedes EQXX ooit echt in productie gaat, dat is nog maar de vraag.