Mobiele trajectcontrole voor België

Primeurtje voor Mechelen: daar komt de eerste mobiele trajectcontrole van Vlaanderen. De nieuwe camera’s meten geen snelheid, maar kijken naar sluipverkeer. Als een auto een gebied voor bestemmingsverkeer inrijdt en vrijwel direct weer uitrijdt, dan was het geen bestemmingsverkeer maar sluipverkeer. Deze bestuurder kan dan een boete thuis verwachten. Als je incheckt en pas veel later weer uitcheckt bij de tweede camera, dan was je vast bestemmingsverkeer.

Twee aanhangers

De nieuwe camera’s zijn nog niet in gebruik. Twee aanhangers worden momenteel omgebouwd tot mobiele trajectcontrole. Het is de bedoeling dat ze in april 2022 in Mechelen worden neergezet om sluipverkeer te bekeuren. De twee aanhangers zouden samen zo’n 100.000 euro kosten.

‘We kunnen de camera’s niet overal tegelijk inzetten. We doen dat met steekproeven, maar we zijn er wel van overtuigd dat ze een afschrikwekkend effect hebben en dat bestuurders twee keer zullen nadenken’, vertelt Alexander Vandersmissen, burgemeester van Mechelen, aan Gazet van Antwerpen.

Mobiele trajectcontroles in Nederland

De twee karren in Mechelen zijn niet de eerste in hun soort. In Flevoland stond meer dan vijftien jaar geleden de eerste mobiele trajectcontrole van Europa. Deze was wel bedoeld om hardrijders te pakken. Er waren nogal wat technische mankementen aan het systeem, dus na een paar jaar werd het programma gestopt.