We hadden pas een achterband met een extreem maandagochtendgevoel. Gelukkig was het lek klein genoeg om het 12-volt pompje uit de kofferbak te gebruiken en daarna naar de lokale bandenboer te rijden. Het was één van die ketens waar je liever alleen bij noodgevallen komt. Helaas was ons merk en type band niet voorradig, dus stelde de baliemedewerker voor om de kapotte band te vervangen met een band van een ander merk in dezelfde maat. Dit aanbod wezen we beleefd af, maar hoe zit dat wettelijk gezien? Moet je 4 dezelfde banden hebben?

Het argument van de baliemedewerker was dat ‘alle zomerbanden eigenlijk hetzelfde zijn’. Dit is uiteraard niet waar. Er zit wel degelijk verschil tussen diverse banden als je kijkt naar de hoeveelheid grip, hoe snel ze slijten of hoe zuinig de banden zijn. Zelfs als de maat hetzelfde is. Als beroepszeurtjes willen wij graag vier identieke banden rondom hebben. Maar moet je 4 dezelfde banden hebben? Nee, hoor. Het is wettelijk toegestaan om verschillende merken banden te hebben rondom, als de banden dezelfde as (bijvoorbeeld beide voorbanden) maar dezelfde maat hebben.

Moet je 4 dezelfde banden hebben?

Het APK-handboek van de RDW zegt: ‘De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt.’ Als het jou niet heel veel uitmaakt welk merk er op een autoband staat, dan kun je gerust links en rechts andere merken monteren. Nogmaals: zorg dat de voorbanden dezelfde maat hebben en de twee achterbanden ook. En dan bedoelen we niet alleen dezelfde inchmaat (anders past het sowieso niet op de bestaande velg), maar ook dezelfde breedte en wanghoogte.

Waarom je misschien niet verschillende banden wilt

Bij het kopen van een tweedehandsauto zijn de banden een van de eerste dingen waar je naar moet kijken. Als een auto wel op grote glimmende velgen staat, maar dan met goedkope Linglongs, dan weet je dat de eigenaar niet per se zijn prioriteiten op orde heeft. Dit zegt vaak wat over het algehele onderhoud van de auto; je weet nooit waar er nog meer bespaard is. Maar als er links Michelins zitten en rechts Continentals, hoeft dat niet eens zo heel slecht te zijn.

Als jij een sportieve bestuurder bent en bijvoorbeeld het circuit bezoekt, dan wil je exact dezelfde prestaties van de banden links en rechts. Maar als jij een Daewoo Matiz koopt voor je schoonmoeder en zij haalt er slechts één keer per week een pond gehakt mee twee kilometer verderop, dan is het niet zo heel interessant dat er links en rechts andere merkjes zitten. De grenzen de banden zal zij waarschijnlijk nooit opzoeken.

Dus, je wilt dezelfde banden, maar het hoeft niet

Dus, conclusie: moet je 4 dezelfde banden hebben? Wettelijk gezien niet, als de maten van de banden maar kloppen. Als autoliefhebber wil je het waarschijnlijk wel voor de prestaties en de voorspelbaarheid. Zoek in andere gevallen een mooie middenweg tussen prijs en kwaliteit. Banden op de vooras mogen trouwens wel een andere maat hebben dan de banden op de achteras. Er zijn genoeg performance-auto’s waarbij de banden achterop breder (en de velgen soms groter) zijn dan de voorop.