Nieuw remsysteem laat banden leeglopen

Behalve dat we zonder remmen nooit files hadden gehad, zijn we blij dat ze zijn uitgevonden. Anders moest je telkens zo stuk naar huis lopen als je te laat van het gas af ging. Mercedes denkt ook dat dat hele remmen in de toekomst heel groot kan gaan worden, en diende een patent in voor een nieuw noodremsysteem. Carbuzz ontdekte het patent voor een remsysteem dat de banden deels laat leeglopen bij een noodsituatie.

Door de banden iets leeg te laten lopen, neemt de rolweerstand van de banden toe. Zo komt een auto sneller tot stilstand. Het systeem is op de eerste plaats bedoeld voor elektrische auto’s. Bij reguliere auto’s trap je een vloeistof via remleidingen naar de remmen, die vervolgens in een remschijf knijpen. Bij de meeste elektrische auto’s is er geen fysieke verbinding, maar stuurt het pedaal elektrisch de remklauwen aan. Daarnaast remmen elektrische auto’s ook met de motor, waardoor het een ingewikkeld samenspel wordt.

De remklauwen zijn altijd nodig

Als de accu vol is, remt een elektrische auto niet via de elektromotor om de accu op te laden. Daarvoor zitten er onder EV’s nog altijd conventionele remschijven en klauwen. Maar mocht dit om wat voor reden dan ook niet werken, dan wil Mercedes nog een achterwacht hebben. Het nieuwe noodremsysteem van Mercedes laat banden leeglopen met een ventiel als het merkt dat het normale remsysteem niet goed werkt. Het is technisch mogelijk om de banden weer vol te laten lopen, net als bij serieuze offroaders zoals de Mercedes G 6×6.

Het systeem is momenteel nog niet ingebouwd bij huidige modellen van het merk. Het gaat voor nu om een patenttekening en er is nog geen officiële aankondiging dat het nieuwe systeem gebruikt gaat worden. Het had er afgelopen weekend in Qatar in ieder geval alle schijn van dat Valtteri Bottas het al even mocht testen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *