Nieuwe diesels zijn toch vervuilend, blijkt uit onderzoek

Het is een onderzoek van twee jaar geleden dat dieselaars nog graag aanhalen: ‘Nieuwe diesels maken de lucht schoner‘. Diesels die aan de laatste emissie-eisen voldoen, zouden de vervuilde buitenlucht opslokken en schoner weer uitblazen. Dit nieuwe onderzoek van The Real Urban Emissions (TRUE) spreekt dat tegen. Zij hebben de uitstoot van 130.000 auto’s in Brussel gemeten om te kijken hoe vervuilend ze zijn. ‘Het is geen goed nieuws’, meldt de organisatie, want veel diesels zijn erg vervuilend.

Diesels zijn vervuilender dan benzineauto’s

Slechts 12 procent van alle gemeten auto’s is een Euro 4-dieselauto, maar deze kleine groep is verantwoordelijk voor 47 procent van de fijnstofuitstoot en 26 procent van de stikstofoxide-uitstoot. Deze groep diesels zal dan ook geweerd gaan worden uit milieuzones in Brussel. Een andere opvallende conclusie was dat zelfs Euro 6d-Temp-diesels ruim 60 procent meer stikstofoxiden uitstoten dan benzinevoertuigen. Dit zijn dus de diesels die volgens het eerdere onderzoek de lucht zouden filteren.

Een andere bevinding is dat bij een klein deel (5 procent) van de gemeten diesels de partikelfilters niet functioneert. De impact is groot, want deze voertuigen zouden voor 90 procent van de fijnstof zorgen. Een positieve noot is dat de Euro 6d-Temp-diesels wel 74 procent minder uitstoten dan diesels met een oudere emissienorm. Maar nog altijd zijn de moderne diesels niet zo schoon als benzineauto’s.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *