De meesten van ons hebben onze eerste kennismaking met autorijden ervaren door videogames te spelen. Tegenwoordig zijn veel digitale conceptauto’s specifiek ontworpen voor games als Gran Turismo. Dit is tegenwoordig een normale gang van zaken, maar in 2004 was dit nog nooit eerder gedaan. Totdat Gran Turismo samenwerkte met sportmerk Nike om de allereerste conceptauto exclusief voor Gran Turismo 4 te ontwerpen, de Nike One 2022.

Nike en Gran Turismo

Gran Turismo en Nike special edition

Nike en het bedrijf achter Gran Turismo, Polyphony Digital, wilden een exclusieve conceptauto maken voor Gran Turismo 4. Er werd besloten dat die auto de ultieme uitdrukking zou zijn van wat een Nike-auto zou kunnen zijn. Phil Frank, die ook de verbluffende Saleen S7 ontwierp, kreeg de taak om deze visie naar de televisieschermen van miljoenen mensen te brengen. Er werd besloten om de auto te ontwerpen rond het 50-jarig jubileum van het merk, wat toevallig in 2022 is. Dus een auto helemaal opnieuw ontwerpen, dat 18 jaar in de toekomst kijkt en voor een bedrijf dat nog nooit een auto heeft gemaakt, klinkt eenvoudig toch?

Het ontwerpen van de Nike One 2022

Concept A van Nike One 2022
Nike One Concept A

Nou, zoals je misschien al geraden had, heeft het wat pogingen gekost. Phil vertelde in een interview in 2004; “We deden er alles aan om te begrijpen wat een Nike-auto zou moeten zijn”, en legden uit dat “er veel discussies en concepten waren die evolueerden naar de ultieme oplossing, een typische Nike-oplossing voor wat een toekomstig sportauto zou moeten zijn.”. En inderdaad, het startpunt van de Nike One 2022 is een beetje anders dan hoe de ultieme conceptauto zou eindigen.

Nike One Concept B

De eerste conceptschetsen tonen een auto die een beetje lijkt op de Alfa Romeo Brera concept uit 2002 als het een roadster had geweest. Een strak design, met een paar schoenelementen zoals een veterstreep door het midden en de Nike Swoosh aan de onderkant. Dit concept werd later herzien om er wat agressiever uit te zien met scherpe hoeken in het ontwerp. Je kunt nu al zien dat Nike een auto wilde die wat gespierder en meer afgetraind eruit ziet.

Nike One Concept C

De derde poging van het Nike One Concept was misschien wel de grootste stap tot nu toe in het ontdekken van de uiteindelijke vorm. Alle wielen zijn nu verbonden met een centrale body waarin de bestuurder achterin tussen de achterwielen komt te zitten. Zo is de auto in drie stappen getransformeerd van een soort lifestyle GT-auto tot een volwaardige circuitracer. Nike was echter op zoek naar de volgende stap en dus besloot Phil een heel andere en gewaagde richting in te slaan.

Het concept

Nike One Concept D

Het eindresultaat is een concept dat in een heel andere richting ging, maar volledig uitbeeld wat Nike wilde. In plaats van de auto te ontwerpen om eruit te zien als het product, werd hij ontworpen om te voldoen aan het ethos van het bedrijf; “Less is more”. Niet alleen dat, het concept leek nu meer dan ooit op de menselijke vorm. “Omdat Nike een atletisch bedrijf is, begrepen we dat het concept meer moest zijn dan alleen een snelle auto.”, zei Phil Frank “de atleet is het cruciale onderdeel van dit voertuig, dus we hebben vanuit dat perspectief ontworpen, waarbij we inspiratie opdoen en leren van het menselijk lichaam, zijn beweging en dynamiek.”.

Nike One 2022

Het meest in het oog springende kenmerk van de menselijke vorm die in de Nike One is geïntegreerd, is de ongewone houding van de auto. Met een veel bredere vooras in vergelijking met de achteras, lijkt het op een hardloper die klaar staat in de startblokken. Maar het concept van de Nike One 2022 gaat een stap verder dan alleen esthetiek. De zitpositie lijkt op die van een motorrijder maar met clip-on pedalen. Deze worden gecontroleerd door je arm- en beenspieren te gebruiken voor een meer intuïtieve ervaring. Zelfs de banden zijn ontworpen om de rolweerstand op de rechte stukken te verminderen, maar hebben tegelijk een maximaal contactvlak in de bochten.

Sneller dan een Saleen S7

Nike One 2022 open
Ribbenkast van de auto

Door al deze ongelooflijke details in een digitale conceptauto op te nemen, zou je je kunnen voorstellen dat de auto een makkie zou zijn om te rijden. Maar dat is dus niet het geval. Met zijn 8-versnellingsbak, 750 kg gewicht en actieve aerodynamica is het een zeer wendbare auto om te besturen. Dat gezegd hebbende, vereist het enige ervaring en training om de bijzonder scherpe besturing van de auto onder de knie te krijgen. Net als bij elke sport, moet je goed oefenen voordat je er goed in kunt worden. Echter, als je de besturing eenmaal onder de knie hebt, is het zeker de moeite waard om in te rijden. 2003-2004 Japanse GTC-kampioen Satoshi Mayamoto, die verantwoordelijk was voor het afstellen van de auto, was in staat om de rondetijd van de Saleen S7 op het Fuji Speedway-circuit te verslaan.

Nike One 2022 in 2022

Nike One 2022 in 2022 opnieuw
2022 Launch edition

Dus de Nike One 2022 was niet alleen de eerste digitale conceptauto in een videogame, het was waarschijnlijk ook een van de beste. Ook al zou je op het eerste gezicht misschien denken dat het een exotische vormstudie is, er zit veel meer achter dan op het eerste gezicht lijkt. Het is een ervaring, het is een nieuwe manier van denken en in dat opzicht is het precies wat Nike en Polyphony Digital probeerden te bereiken.

De creatie van Phil Frank is nu 18 jaar oud en liep in veel opzichten voorop. Tegenwoordig is het niet zo ongewoon dat een supercar actieve aerodynamica heeft. De styling is misschien nog steeds een beetje extreem, maar het is op de één of andere manier gracieus verouderd. Als een nieuw onbekend merk van elektrische auto’s met een conceptauto zou komen, zou die er heel goed uit kunnen zien als de Nike One 2022.

Ter viering van dit bijzondere concept toont ontwerper Phil Frank deze week diverse nieuwe renderingen van de Nike One 2022. Een hommage aan een bijzonder ontwerp dat hij en zijn team in 2004 wist neer te zetten.

Het bericht Nike One 2022: na 18 jaar nog steeds de toekomst verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl