Er gaat volgend jaar een hoop veranderen voor F1-fans. Zo gaan de coureurs rijden met compleet nieuwe auto’s, Olav Mol verdwijnt na dertig jaar als presentator en Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk gaan de verslaggeving doen. Gelukkig blijft één ding voor een deel hetzelfde. Tenminste, voor een deel. Ziggo-klanten kunnen volgend jaar ook gewoon F1 kijken, maar daar moeten ze wel een extra abonnementje afsluiten. Daarvoor sloot Ziggo een deal met de Nordic Entertainment Group (NENT), de nieuwe eigenaar van de rechten van F1.

Lees ook: Dit ga je volgend jaar betalen voor F1 bij Viaplay

Gratis zal het helaas niet zijn. Wie F1 op Ziggo wil bekijken volgend jaar, moet een extra abonnement afsluiten. Door het Viaplay-abonnement aan te vinken bij Ziggo, krijg je toegang tot de races, maar ook de films en series van Viaplay. Ook andere sporten zoals de Bundesliga, Premier League en PDC Darts zijn te bekijken. Ook klanten van KPN kunnen het extra abonnementje aanvinken in hun pakket.

Wat is Viaplay ook alweer?

Viaplay is een Netflix-tegenhanger uit Zweden. Ze gaan net als de populaire streamingsdienst ook hun eigen series en films maken, ook in het Nederlands. Dit jaar werd duidelijk dat NENT, het moederbedrijf van Viaplay, de rechten had gekocht voor F1 voor een hoop knaken. Lange tijd was onduidelijk hoe je F1 kon kijken in 2022. NENT meldt dat Viaplay vanaf maart 2022 beschikbaar zal zijn via ‘derde partijen’, maar je kunt ook direct een abonnement afsluiten, net als bij Netflix.

Ziggo over de F1-samenwerking

De deal tussen NENT en Ziggo loopt voor meerdere jaren. Robin Kroes, Chief Strategy & Content Officer bij VodafoneZiggo: ‘We willen onze klanten eenvoudig toegang geven tot al hun favoriete content, inclusief sport. Deze samenwerking helpt om dat doel te bereiken, dus we zijn blij dat we tot een samenwerking met Viaplay zijn gekomen.’

Kim Poder, de commerciële baas bij NENT: ‘We zijn verheugd om deze langdurige deal met een van de toonaangevende operators in Nederland aan te kondigen. Ziggo heeft een aanzienlijk bereik en een gevestigde positie in de sport, en we zullen samenwerken om zoveel mogelijk kijkers kennis te laten maken met Viaplay. Door deze samenwerking kunnen Ziggo-klanten vanaf dag één gemakkelijk genieten van ons unieke aanbod.’