We zijn de laatsten die met een mag-niet-vingertje willen zwaaien, maar het is nu of nooit. Als in: nu ingrijpen of nooit meer met je auto door een stadscentrum mogen rijden. Of over dijken, of door natuurgebieden. Het is tijd om herrierijders tot de orde te roepen, voordat we als automobilisten allemaal worden afgestraft.

Herrierijders? Ja, we moesten even een korte, pakkende term verzinnen. Maar je kent ze wel. Van die laaghangende figuren in een Golf R van twee generaties terug die het ding met maar één doel lijken te hebben aangeschaft: zo hard mogelijk en met veel getuned geknetter door winkelstraten blaffen. Wij snappen hier niks van, want als je zo graag wilt dat mensen je zien, ga je toch juist langzaam rijden? Muziekje aan, beetje cool kijken. En als je echt het gas wilt intrappen, doe je dat toch op een afgelegen buitenweggetje zonder drempels of putdeksels? Zal wel aan ons liggen.

Autoluw

Maar goed: die types dus. Ze zijn niet alleen link bezig, ze dreigen het ook voor ons allemaal te verpesten. Want de niet-elektrische auto staat op dit moment al in een twijfelachtig daglicht. Sommige mensen beginnen er steeds meer tegen te ageren. CO2, stikstof – het laat een nare smaak na. Wat je er dan niet ook nog bij kunt hebben, is een aso die je kinderen wakker blèrt wanneer hij ‘s avonds laat langs je voordeur dendert. Of nog vele malen erger: ze in gevaar brengt als ie het overdag doet. ‘Autoluwe binnenstad!’ roep je dan al snel.

Logischerwijs is dat dan ook wat er gebeurt. Meer en meer steden weren auto’s uit hun centrum. Officieel vanwege drukte en luchtkwaliteit, maar wij durven te beweren dat herrierijders er ook iets mee te maken hebben. Al is het maar omdat ze het draagvlak voor zo’n maatregel flink vergroten.

Herrierijders: even normaal doen, graag

Dat zoiets van kwaad tot erger kan gaan, kunnen motorrijders beamen. Door hoogtoerig gejakker en boze omwonenden zijn sommige van ‘s lands mooiste dijkwegen voor hen nu geheel of gedeeltelijk verboden terrein. Dat treft dus ook de mensen die alleen maar op zondag een stukje willen toeren. Het beperkt iedereens plezier.

In de VS vinden sommige figuren met dieselpick-ups het al een tijdlang grappig om hun truck zo aan te passen dat de uitlaten grote, gitzwarte roetpluimen uitbraken. Je kent dit als rolling coal en het wordt regelmatig uitgebreid gefilmd en online gedeeld. Gevolg: Californië heeft zijn keuringseisen nu zodanig aangescherpt dat de hele tuninggemeenschap in de staat erdoor wordt getroffen.

Dus hierbij een simpel advies van ons: denk even na. Hou je van autorijden, dan moet je inmiddels aanvoelen dat je een klein beetje op je tellen moet passen als je nog lang van je hobby wilt kunnen genieten. Meer wangedrag = meer overlast = meer beperkingen, en meer hooi op de vork van de anti-autolobby. Die wij in dit geval, als het om herrierijders gaat, nog het grootste gelijk geven ook.