Tegenwoordig kun je met je smartphone bijna Oscar-waardige beelden schieten, maar op de een of andere manier blijven bewakingscamera’s wazige beelden leveren. Het opsporen van boeven aan de hand van beveiligingsbeelden is soms dan ook een flinke uitdaging. De politie in Japan heeft een zeer low-tech oplossing voor dit low-tech probleem. Ze gebruiken letterlijk autobrochures van dealers om auto’s op te sporen.

In het Japanse prefectuur (een soort provincie) Aichi bouwde de politie de afgelopen vier decennia een archief op van meer dan 17.000 brochures. Bij veel brochures zijn de auto’s eruit geknipt en op een stuk dik karton geplakt. Op dit stuk karton staan foto’s van alle kanten van de auto, plus de prestaties en eventuele belangrijke kenmerken die kunnen helpen bij het opsporen van voertuigen.

De brochures ter referentie

Als er een auto is doorgereden na een ongeluk, dan maakt de politie een grove inschatting aan de hand van de beelden. Bijvoorbeeld dat het een moderne hatchback moet zijn uit een B-segment. Dan gaan ze tussen de brochures bladeren tot ze iets tegenkomen wat op de auto lijkt – bijvoorbeeld een Yaris. Blijkbaar is de methode succesvol, want andere prefecturen vragen Aichi geregeld om de brochures.

In de toekomst zal dit werk ongetwijfeld deels worden overgenomen door een computer. Als je nu via Google Lens bijvoorbeeld iets opzoekt, kan de software al invullen welk merk en model het is. Dit zal bij wazige beveiligingsbeelden misschien nu nog wat lastiger gaan.

Politie Japan gebruikt autobrochures